Single Digital Gateway

Gemeente Gennep: overleden persoon vanuit Nederland naar het buitenland brengen

Overleden in het buitenland

Is de persoon overleden in het buitenland? En wilt u hem of haar laten vervoeren naar Nederland? Dan moet u contact opnemen met de gemeente of lokale overheid waar de persoon overleden is. 

Ook moet u (of een uitvaartverzorger) aangifte van overlijden doen. Dit doet u in de gemeente waar de overledene is ingeschreven. U moet hiervoor een afspraak maken met de lokale gemeente.

Overleden in Nederland

Is de persoon overleden in Nederland? En wilt u hem of haar laten vervoeren naar het buitenland? Dan moet u (of een uitvaartverzorger) aangifte van overlijden doen. Dit doet u in de gemeente waar de persoon is overleden. U moet hiervoor een afspraak maken met de gemeente.

Afspraak maken met gemeente

U kunt een afspraak maken via:

E-mail

gemeente@gennep.nl 

Telefonisch

+31 485 49 41 41

Aangifte van overlijden

De volgende documenten heeft u nodig bij de aangifte van overlijden:

  • A-formulier. Dit is een verklaring van overlijden (doktersverklaring).
  • B-formulier. Dit is een formulier van de arts met de oorzaak van het overlijden.
  • Een geldig identiteitsbewijs (paspoort, identiteitskaart of rijbewijs).
  • Verklaring van natuurlijk overlijden (van een schouwarts). Of de verklaring van niet-natuurlijk overlijden (van een schouwarts). 
  • Verklaring van geen bezwaar voor de begrafenis of crematie (van de officier van justitie). 
  • Wilt u de overledene in het buitenland laten begraven of cremeren? Dan is een kistverklaring met een medische verklaring nodig.

Vervoer naar het buitenland

De volgende documenten heeft u nodig bij het vervoer naar het buitenland:

  • De overlijdensakte.
  • Een door de bevoegde autoriteit afgegeven verklaring, bijvoorbeeld:
    * een medische verklaring van een dokter of lijkschouwer;
    * een bewijs van natuurlijke dood of een verklaring van de officier van justitie.
  • Is de akte opgesteld in een andere taal dan Nederlands, Duits, Engels of Frans? Dan moet u de akte laten vertalen door een beëdigd vertaler.
  • Een verlof tot begraving of verbranding, of een laissez-passer. 
    • Vervoert u de overledene binnen de Benelux? Dan heeft u een verlof tot begraving of verbranding nodig.
    • Vervoert u de overledene naar een land buiten de Benelux? Dan heeft u een laissez-passer nodig.
    • Vervoert u de overledene vanuit een land buiten de Benelux naar Nederland? Dan heeft u een laissez-passer nodig.

Aanvragen laissez-passer:

U kunt een laissez-passer aanvragen bij de gemeente. U maakt hiervoor een afspraak. Dit kan:

Telefonisch:

0485-494141

E-mail:

gemeente@gennep.nl

Overlijdensakte

U krijgt een overlijdensakte als u in de gemeente aangifte doen van overlijden. U maakt hiervoor een afspraak. Dit kan:

Telefonisch:

0485-494141

E-mail:

Burgerloket@gennep.nl

De volgende tarieven gelden:

  • Aangifte doen van overlijden kost niets
  • Een afschrift van een overlijdensakte kost: € 16,60
  • Een laissez-passer kost: € 16,25

U betaalt kosten voor de aanvraag van een laissez-passer.  Neem voor meer informatie contact op met de gemeente Gennep.

Overlijdens hebben de hoogste prioriteit voor de Burgerlijke Stand. Normaal gesproken is alles binnen twee werkdagen geregeld, dus neem zo snel mogelijk contact op.

Indien u bezwaar wilt maken over de procedure of uitvoering van het proces, kunt u uw klacht sturen naar Gemeente@gennep.nl

U behoort altijd voorzien te worden van een reactie. Indien u dit niet heeft ontvangen, neem dan telefonisch contact op met de gemeente Gennep via 0485-494141. Zo kunnen we u zo snel mogelijk te woord staan en achterhalen waarom de reactie is uitgebleven.

Vragen over dit onderwerp?

Neem contact op met de gemeente Gennep

Laatst gecontroleerd op 15 februari 2024