Gemeente Gennep: overleden persoon vanuit Nederland naar het buitenland brengen
Overleden in het buitenland
Is de persoon overleden in het buitenland? En wilt u hem of haar laten vervoeren naar Nederland? Dan moet u contact opnemen met de gemeente of lokale overheid waar de persoon overleden is.
Ook moet u (of een uitvaartverzorger) aangifte van overlijden doen. Dit doet u in de gemeente waar de overledene is ingeschreven. U moet hiervoor een afspraak maken met de lokale gemeente.
Overleden in Nederland
Is de persoon overleden in Nederland? En wilt u hem of haar laten vervoeren naar het buitenland? Dan moet u (of een uitvaartverzorger) aangifte van overlijden doen. Dit doet u in de gemeente waar de persoon is overleden. U moet hiervoor een afspraak maken met de gemeente.
Afspraak maken met gemeente
U kunt een afspraak maken via:
Telefonisch
Aangifte van overlijden
De volgende documenten heeft u nodig bij de aangifte van overlijden:
- A-formulier. Dit is een verklaring van overlijden (doktersverklaring).
- B-formulier. Dit is een formulier van de arts met de oorzaak van het overlijden.
- Een geldig identiteitsbewijs (paspoort, identiteitskaart of rijbewijs).
- Verklaring van natuurlijk overlijden (van een schouwarts). Of de verklaring van niet-natuurlijk overlijden (van een schouwarts).
- Verklaring van geen bezwaar voor de begrafenis of crematie (van de officier van justitie).
- Wilt u de overledene in het buitenland laten begraven of cremeren? Dan is een kistverklaring met een medische verklaring nodig.
Vervoer naar het buitenland
De volgende documenten heeft u nodig bij het vervoer naar het buitenland:
- De overlijdensakte.
- Een door de bevoegde autoriteit afgegeven verklaring, bijvoorbeeld:
- een medische verklaring van een dokter of lijkschouwer;
- een bewijs van natuurlijke dood of een verklaring van de officier van justitie.
- Is de akte opgesteld in een andere taal dan Nederlands, Duits, Engels of Frans? Dan moet u de akte laten vertalen door een beëdigd vertaler.
- Een verlof tot begraving of verbranding, of een laissez-passer.
- Vervoert u de overledene binnen de Benelux? Dan heeft u een verlof tot begraving of verbranding nodig.
- Vervoert u de overledene naar een land buiten de Benelux? Dan heeft u een laissez-passer nodig.
- Vervoert u de overledene vanuit een land buiten de Benelux naar Nederland? Dan heeft u een laissez-passer nodig.
Aanvragen laissez-passer:
U kunt een laissez-passer aanvragen bij de gemeente. U maakt hiervoor een afspraak. Dit kan:
Telefonisch:
0485-494141
E-mail:
gemeente@gennep.nl
Overlijdensakte
U krijgt een overlijdensakte als u in de gemeente aangifte doen van overlijden. U maakt hiervoor een afspraak. Dit kan:
Telefonisch:
0485-494141
E-mail:
Burgerloket@gennep.nl
De volgende tarieven gelden:
- Aangifte doen van overlijden kost niets.
- Een afschrift van een overlijdensakte kost € 17,10.
- Een laissez-passer kost € 16,70.
Overlijdens hebben de hoogste prioriteit voor de Burgerlijke Stand. Normaal gesproken is alles binnen twee werkdagen geregeld, dus neem zo snel mogelijk contact op.
Indien u bezwaar wilt maken over de procedure of uitvoering van het proces, kunt u uw klacht sturen naar Gemeente@gennep.nl
U behoort altijd voorzien te worden van een reactie. Indien u dit niet heeft ontvangen, neem dan telefonisch contact op met de gemeente Gennep via 0485-494141. Zo kunnen we u zo snel mogelijk te woord staan en achterhalen waarom de reactie is uitgebleven.
Vragen over dit onderwerp?
Neem contact op met de gemeente Gennep