Single Digital Gateway

Gemeente Amsterdam: overleden persoon vanuit Nederland naar het buitenland brengen

Overleden in het buitenland

Is de persoon overleden in het buitenland? En wilt u hem of haar laten vervoeren naar Nederland? Dan moet u contact opnemen met de gemeente of lokale overheid waar de persoon overleden is. 

Ook moet u (of een uitvaartverzorger) aangifte van overlijden doen. Dit doet u in de gemeente waar de overledene is ingeschreven. 

Overleden in Amsterdam

Is de persoon overleden in de gemeente Amsterdam? En wilt u hem of haar laten vervoeren naar het buitenland? Dan moet u (of een uitvaartverzorger) aangifte van overlijden doen.

Aangifte van overlijden

De volgende documenten heeft u nodig bij de aangifte van overlijden:

  • een verklaring van overlijden. Deze krijgt u van de arts.
  • uw identiteitsbewijs (paspoort, ID-kaart of rijbewijs).

Aangifte door nabestaanden

U kunt zelf aangifte van overlijden doen. Dit doet u in de gemeente waar uw dierbare is overleden. 

Online aangifte door uitvaartondernemers

U kunt ook vragen of een uitvaartondernemer aangifte voor u doet. Uitvaartondernemers die in Nederland zijn gevestigd kunnen online aangifte doen. 

Online aangifte uitvaartondernemers

De volgende tarieven gelden:

  • Aangifte doen van overlijden is gratis.
  • Een afschrift van een overlijdensakte kost:  €17,10. In 2026: €17,80
  • Een laissez-passer kost:  €24.50. In 2026: €25,40

  • Als nabestaande krijgt u het uittreksel van de 'akte van overlijden' en het 'verlof tot begraven of cremeren' meteen mee.
  • Uitvaartondernemers ontvangen het uittreksel en eventueel andere documenten dezelfde of uiterlijk de volgende werkdag.

Vragen over dit onderwerp?

Neem contact op met de gemeente Amsterdam

Laatst gecontroleerd op 10 december 2025