Single Digital Gateway

Gemeente Amsterdam: overleden persoon vanuit Nederland naar het buitenland brengen

Overleden in het buitenland

Is de persoon overleden in het buitenland? En wilt u hem of haar laten vervoeren naar Nederland? Dan moet u contact opnemen met de gemeente of lokale overheid waar de persoon overleden is. 

Ook moet u (of een uitvaartverzorger) aangifte van overlijden doen. Dit doet u in de gemeente waar de overledene is ingeschreven. 

Overleden in Amsterdam

Is de persoon overleden in de gemeente Amsterdam? En wilt u hem of haar laten vervoeren naar het buitenland? Dan moet u (of een uitvaartverzorger) aangifte van overlijden doen.

Aangifte van overlijden

De volgende documenten heeft u nodig bij de aangifte van overlijden:

  • een verklaring van overlijden. Deze krijgt u van de arts.
  • uw identiteitsbewijs (paspoort, ID-kaart of rijbewijs).

Vervoer naar het buitenland

De volgende documenten heeft u nodig bij het vervoer naar het buitenland:

  • De overlijdensakte.
  • Een door de bevoegde autoriteit afgegeven verklaring, bijvoorbeeld:
    * een medische verklaring van een dokter of lijkschouwer;
    * een bewijs van natuurlijke dood of een verklaring van de officier van justitie.
  • Is de akte opgesteld in een andere taal dan Nederlands, Duits, Engels of Frans? Dan moet u de akte laten vertalen door een beëdigd vertaler.
  • Een verlof tot begraving of verbranding, of een laissez-passer. 
    • Vervoert u de overledene binnen de Benelux? Dan heeft u een verlof tot begraving of verbranding nodig.
    • Vervoert u de overledene naar een land buiten de Benelux? Dan heeft u een laissez-passer nodig.
    • Vervoert u de overledene vanuit een land buiten de Benelux naar Nederland? Dan heeft u een laissez-passer nodig.

Aangifte door nabestaanden

U kunt zelf aangifte van overlijden doen. Dit doet u in de gemeente waar uw dierbare is overleden. Maak hiervoor een afspraak bij een Stadsloket naar keuze.

Online afspraakformulier

Online aangifte door uitvaartondernemers

U kunt ook vragen of een uitvaartondernemer aangifte voor u doet. Uitvaartondernemers die in Nederland zijn gevestigd kunnen online aangifte doen. 

Online aangifte uitvaartondernemers

De volgende tarieven gelden:

  • Aangifte doen van overlijden is gratis.
  • Een afschrift van een overlijdensakte kost: €16,60. In 2025 €17,10
  • Een laissez-passer kost: € 23,70. In 2025 € €24.50

  • Als nabestaande krijgt u het uittreksel van de 'akte van overlijden' en het 'verlof tot begraven of cremeren' meteen mee.
  • Uitvaartondernemers ontvangen het uittreksel en eventueel andere documenten dezelfde of uiterlijk de volgende werkdag.

Vragen over dit onderwerp?

Neem contact op met de gemeente Amsterdam

Laatst gecontroleerd op 9 december 2024