Gemeente Amsterdam: overleden persoon vanuit Nederland naar het buitenland brengen
Overleden in het buitenland
Is de persoon overleden in het buitenland? En wilt u hem of haar laten vervoeren naar Nederland? Dan moet u contact opnemen met de gemeente of lokale overheid waar de persoon overleden is.
Ook moet u (of een uitvaartverzorger) aangifte van overlijden doen. Dit doet u in de gemeente waar de overledene is ingeschreven.
Overleden in Amsterdam
Is de persoon overleden in de gemeente Amsterdam? En wilt u hem of haar laten vervoeren naar het buitenland? Dan moet u (of een uitvaartverzorger) aangifte van overlijden doen.
Aangifte van overlijden
De volgende documenten heeft u nodig bij de aangifte van overlijden:
- een verklaring van overlijden. Deze krijgt u van de arts.
- uw identiteitsbewijs (paspoort, ID-kaart of rijbewijs).
Vervoer naar het buitenland
De volgende documenten heeft u nodig bij het vervoer naar het buitenland:
- De overlijdensakte.
- Een door de bevoegde autoriteit afgegeven verklaring, bijvoorbeeld:
* een medische verklaring van een dokter of lijkschouwer;
* een bewijs van natuurlijke dood of een verklaring van de officier van justitie. - Is de akte opgesteld in een andere taal dan Nederlands, Duits, Engels of Frans? Dan moet u de akte laten vertalen door een beëdigd vertaler.
- Een verlof tot begraving of verbranding, of een laissez-passer.
- Vervoert u de overledene binnen de Benelux? Dan heeft u een verlof tot begraving of verbranding nodig.
- Vervoert u de overledene naar een land buiten de Benelux? Dan heeft u een laissez-passer nodig.
- Vervoert u de overledene vanuit een land buiten de Benelux naar Nederland? Dan heeft u een laissez-passer nodig.
Aangifte door nabestaanden
U kunt zelf aangifte van overlijden doen. Dit doet u in de gemeente waar uw dierbare is overleden. Maak hiervoor een afspraak bij een Stadsloket naar keuze.
Online aangifte door uitvaartondernemers
U kunt ook vragen of een uitvaartondernemer aangifte voor u doet. Uitvaartondernemers die in Nederland zijn gevestigd kunnen online aangifte doen.
De volgende tarieven gelden:
- Aangifte doen van overlijden is gratis.
- Een afschrift van een overlijdensakte kost: €16,60
- Een laissez-passer kost: € 23.70
- Als nabestaande krijgt u het uittreksel van de 'akte van overlijden' en het 'verlof tot begraven of cremeren' meteen mee.
- Uitvaartondernemers ontvangen het uittreksel en eventueel andere documenten dezelfde of uiterlijk de volgende werkdag.
Vragen over dit onderwerp?
Neem contact op met de gemeente Amsterdam