Gemeente Rhenen: onroerendezaakbelasting (ozb) betalen voor woning
Let op. Bezit u een (vakantie) huis of appartement in Nederland? Dan betaalt u OZB. U hoeft hiervoor niet in een gemeente ingeschreven te staan.
Hoeveel onroerendezaakbelastingen (OZB) u moet betalen, hangt af van de:
- waarde van de woning;
- OZB-tarieven die in uw gemeente gelden.
De gemeente bepaalt ieder jaar op 1 januari de waarde van uw woning. Dit is de waardering onroerende zaken (WOZ). De gemeente gebruikt de WOZ-waarde van het voorafgaande jaar om de hoogte van de OZB te bepalen.
Het tarief van de gemeente Rhenen vindt u in de Verordening Onroerende-zaakbelasting. Kijk op de website voor de recente versie.
Betalen
U krijgt jaarlijks de OZB-aanslag van uw gemeente, toegezonden door de gemeente Ede. Op deze aanslag staat het bedrag dat u moet betalen. U betaalt dit bedrag binnen 6 weken. Kunt u het bedrag niet in 1 keer betalen? Dan kunt u:
- in delen betalen: u vraagt een automatische incasso aan en de gemeente schrijft het bedrag in delen (iedere maand) af van uw bankrekening (digitale belastingbalie) ;
- een betalingsregeling aanvragen bij de gemeente Ede( (digitale belastingbalie) .
Kwijtschelding OZB
Kunt u de OZB-aanslag niet betalen? U kunt vragen aan de gemeente of u (een deel) niet hoeft te betalen. Dit heet kwijtschelding. U kunt kwijtschelding aanvragen via: (digitale belastingbalie) of (zonder DigiD) Aanvraag kwijtschelding gemeentelijke belastingen (e-inwoner.nl)
OZB na verhuizing
Gaat u later in het jaar verhuizen? Dan betaalt u alsnog de OZB-aanslag die bepaald is op 1 januari. U hoeft voor uw nieuwe woning geen OZB meer te betalen. Meestal wordt dit door de notaris verrekend met de nieuwe eigenaren.
Bent u het niet eens met de WOZ van uw woning? Of met de OZB? Dan kunt u online bezwaar maken via Digitale belastingbalie | Gemeente Rhenen : Digitale Balie.
U kunt ook een brief sturen naar
Gemeente Ede
Postbus 9022
6710 HK Ede
In die brief moet staan:
- uw naam, adres en telefoonnummer
- de datum waarop u de brief schrijft
- een omschrijving van de belasting of heffing waartegen u bezwaar maakt
- de reden(en) waarom u bezwaar maakt
- uw handtekening
- het aanslagnummer van de belasting of heffing (of u voegt een kopie van de aanslag bij).
Vragen over dit onderwerp?
Neem contact op met de gemeente Rhenen