Single Digital Gateway

Gemeente Nijmegen: europese gehandicaptenparkeerkaart aanvragen

Zo werkt het:

  1. U vraagt een medische keuring aan. Dit kan online of op afspraak.
  2. U krijgt een rekening voor de medische keuring van Argonaut Advies. De gemeente heeft deze organisatie gevraagd om de keuringen te doen.
  3. Als u Argonaut Advies betaald heeft, volgt de afspraak voor de keuring. Een arts keurt u en u krijgt per post het advies.
  4. Keurt de arts uw aanvraag goed? Maak een afspraak bij de gemeente om de gehandicaptenparkeerkaart te laten maken. Uw kaart is klaar terwijl u wacht.

  • U woont in Nederland en bent ingeschreven bij een gemeente.
  • U kunt minder dan 300 meter zelf lopen.

Keuring aanvragen

Online aanvragen

U heeft DigiD nodig om de keuring online aan te vragen.

Afspraak maken

Zelf langskomen: u hoeft alleen uw identiteitsbewijs mee te nemen.

Iemand toestemming geven: u kunt iemand toestemming geven om voor u de keuring aan te vragen. Deze persoon moet dan het volgende meenemen:

  • zijn eigen identiteitsbewijs;
  • kopie van uw identiteitsbewijs;
  • schriftelijke toestemming van u. Het is genoeg als u een briefje schrijft dat de persoon voor u de keuring mag aanvragen. U sluit af met uw handtekening.

En de persoon met uw toestemming moet het volgende weten:

  • de reden van uw aanvraag (bijvoorbeeld welke lichamelijke klachten u heeft);
  • welke gehandicaptenparkeerkaart u wilt aanvragen (bestuurderskaart en/of passagierskaart).

Ophalen gehandicaptenparkeerkaart

Meenemen naar afspraak:

  • identiteitsbewijs;
  • pasfoto;
  • geprint medisch advies van de keuringsarts;
  • betaalbewijs van de keuringskosten en uw rekeningnummer;
  • contant geld of uw pinpas.

Komt iemand anders voor u de parkeerkaart afhalen? Dan moet deze persoon ook zijn eigen identiteitsbewijs meenemen en schriftelijke toestemming van u. Voor de schriftelijke toestemming schrijft u gewoon een briefje dat de persoon voor u de gehandicaptenparkeerkaart mag afhalen. U sluit af met uw handtekening.

Keuring aanvragen

Online aanvragen met DigiD of maak een afspraak.

Gehandicaptenparkeerkaart ophalen

Let op: u kunt deze afspraak alleen maken als u gekeurd bent door een arts van Argonaut Advies. En als uit de keuring blijkt dat u recht heeft op een gehandicaptenparkeerkaart.

Afspraak maken

Gehandicaptenkaart verlengen

U heeft al een gehandicaptenparkeerkaart en deze is (bijna) niet meer geldig:

  • Was uw kaart minder dan 5 jaar geldig? Vraag opnieuw een keuring aan.
  • Was uw kaart 5 jaar of langer geldig? Bel 8 weken voor de verloopdatum met 14 024.

  • medische beoordeling: € 166,40;
  • gemeentelijke gehandicaptenparkeerkaart € 15,25;
  • Europese gehandicaptenparkeerkaart: € 33,50.

Blijkt uit de medische keuring dat u recht heeft op een kaart? Dan krijgt u de kosten van de medische keuring binnen 2 weken terug.

Het duurt 20 werkdagen voor Argonaut Advies om uw keuringsaanvraag te regelen. 

Daarna kunt u een afspraak maken bij de gemeente om uw gehandicaptenparkeerkaart op te halen. We maken de kaart tijdens de afspraak voor u. U kunt de kaart dan direct meenemen.

Vragen over dit onderwerp?

Neem contact op met de gemeente Nijmegen

Bezoekadres

Mariënburg 30

6511PS Nijmegen

Openingstijden
Maandag
09:00 -17:00
Dinsdag
09:00 -17:00
Woensdag
09:00 -17:00
Donderdag
09:00 -20:00
Vrijdag
09:00 -17:00
Zaterdag
Gesloten
Zondag
Gesloten

Alleen op afspraak/ only on appointment

Laatst gecontroleerd op 29 december 2023