Single Digital Gateway

Gemeente Amsterdam: uitschrijven uit Nederlandse gemeente bij lang verblijf buiten Nederland

  • Verhuist u alleen naar het buitenland? Dan kunt u uw vertrek online doorgeven. 
  • Verhuist niet uw hele gezin naar het buitenland? Dan moet u uw vertrek schriftelijk of aan de balie van de gemeente doorgeven.

Online

U kunt uw vertrek online doorgeven op de dag van uw verhuizing. U heeft hiervoor DigiD nodig.

Aangifte verhuizing naar buitenland  (DigiD)

Schriftelijk

U kunt uw verhuizing alleen per post doorgeven als alle personen van uw gezin meeverhuizen.

Maak een ondertekende brief met uw oude en (als dat al bekend is) nieuwe adres. 

In de brief moet staan:

  • in welk land u gaat wonen;
  • de datum van uw vertrek;
  • een duidelijke handtekening (geen paraaf).

Stuur deze brief samen met een kopie van uw identiteitsbewijs naar afdeling Dienstverlening - Verstrekkingen.

Aan de balie

Wilt u het vertrek van u en uw gezin doorgeven aan de balie? U kunt langskomen bij een Stadsloket naar keuze. Neem uw geldige identiteitsbewijs mee naar uw afspraak.

Bij de afspraak moet u uw nieuwe adres doorgeven, als dat al bekend is. U moet altijd doorgeven in welk land u gaat wonen.

U kunt tegelijk met het vertrek van uzelf het vertrek doorgeven van deze personen:

  • uw echtgenoot of echtgenote;
  • uw geregistreerde partner;
  • uw kinderen;
  •  uw ouders.

Deze personen moeten wel bij u op hetzelfde adres staan ingeschreven.

Heeft u een samenlevingscontract? Dan geven u en uw partner apart het vertrek naar het buitenland door.

Het doorgeven van een verhuizing is gratis.

  • Doorgeven via e-mail of post: duurt 5 werkdagen.
  •  Doorgeven aan de balie: verwerkt de gemeente direct.

Vragen over dit onderwerp?

Neem contact op met de gemeente Amsterdam

Laatst gecontroleerd op 7 januari 2024