Single Digital Gateway

Gemeente Amstelveen: studietoeslag voor studenten met een beperking aanvragen

Wilt u studietoeslag aanvragen, dan neemt u eerst contact op met het Sociaal loket. Samen met een medewerker bespreekt u uw situatie en de voorwaarden van de studietoeslag. Als u in aanmerking komt voor de studietoeslag, krijgt u het aanvraagformulier. Het ingevulde aanvraagformulier en alle benodigde documenten dient u daarna in bij de afdeling Werk & Inkomen. 

Contact opnemen met het Sociaal loket (met DigiD) 

Heeft u geen DigiD? U kunt de gemeente ook bellen: +31 20 540 49 11.

Let op: u kunt alleen individuele studietoeslag aanvragen als u in Nederland woont en staat ingeschreven bij de gemeente. Voor elk nieuw schooljaar moet u opnieuw studietoeslag aanvragen.

  • U bent ingeschreven bij de gemeente Amstelveen/Aalsmeer.
  • U krijgt geen Wajong-uitkering.
  • U krijgt studiefinanciering (WSF) of een bijdrage op grond van de Wet tegemoetkoming onderwijsbijdrage en schoolkosten (WTOS).
  • U bent door een ziekte of gebrek structureel niet in staat om naast uw studie inkomsten te verdienen. U kunt dit laten zien door een recent medisch rapport van een erkend keuringsarts. Hieruit blijkt dat u door uw handicap beperkte capaciteit hebt.

Bedragen studietoeslag

De hoogte van de studietoeslag hangt af van uw leeftijd. Kijk voor de wettelijke bedragen op de website van de Rijksoverheid.

  • Uw paspoort of identiteitskaart.
  • Gegevens over uw studiefinanciering of Wtos-bijdrage.
  • Een bewijs van uw studie en onderwijsinstelling.
  • Een indicatie doelgroepregister van het UWV of een medische rapportage die uw arbeidsbeperking aantoont.
  • Een kopie van een bankpas of bankafschrift met uw naam en rekeningnummer.

Binnen 8 weken na uw aanvraag krijgt u een brief met de uitslag. Is de aanvraag niet compleet of kost het onderzoek meer tijd? Dan kan de afhandeling langer dan 8 weken duren.

Vragen over dit onderwerp?

Neem contact op met de gemeente Amstelveen

Laatst gecontroleerd op 30 april 2025