Single Digital Gateway

Gemeente Meerssen: persoonsgebonden budget (pgb) aanvragen

Let op. U kunt alleen pgb aanvragen als u in Nederland woont en bent ingeschreven bij een gemeente. 

Met een persoonsgebonden budget kunt u zorg, hulp of ondersteuning inkopen. Er zijn 2 soorten pgb:

Pgb via Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)

Krijgt u Wmo-ondersteuning van uw gemeente? En wilt u deze hulp graag zelf regelen? Dan kunt u pgb aanvragen bij uw gemeente.

Pgb via Jeugdwet

Als uw kind ondersteuning krijgt vanuit de Jeugdwet, kunt u deze hulp ook zelf regelen met een pgb. Deze vraagt u aan bij de jeugdhulp van de gemeente.

Om een pgb te krijgen, moet u aan een aantal voorwaarden voldoen:

  • U stelt een pgb-plan op. In dit zorgplan zet u welke hulp u nodig heeft.
  • De gekozen hulpverleners moeten aan kwaliteitseisen voldoen.
  • U sluit zelf een overeenkomst met de hulpverleners.
  • U moet uw pgb zelf beheren. U moet bijvoorbeeld zelf een contract met de hulpverleners maken. Ook moet u hen aansturen en uw administratie bijhouden. U kunt ook een pgb-vertegenwoordiger vragen om dit voor u te doen.

Uitbetaling

U krijgt het geld van uw pgb niet zelf. De gemeente betaalt uw pgb aan de Sociale Verzekeringsbank (SVB). U stuurt de facturen van uw zorgverleners naar de SVB. De SVB betaalt deze facturen. U houdt de facturen wel in uw administratie bij.

Ga naar de website van de Sociale Verzekeringsbank. Hier ziet u hoe de aanvraag voor elke soort pgb eruitziet.

U moet in de meeste gevallen een eigen bijdrage betalen.

Het Centraal Administratiekantoor (CAK) berekent op basis van uw inkomen en vermogen hoe hoog die bijdrage uitvalt. Het CAK brengt dit bedrag bij u in rekening namens de gemeente. U kunt de hoogte van uw eigen bijdrage ook zelf uitrekenen. Op de website van het CAK vindt u een handig rekenprogramma.

U hoort binnen 8 weken of u een pgb krijgt. U krijgt hiervoor bericht van de gemeente.

Vragen over dit onderwerp?

Neem contact op met de gemeente Meerssen

Laatst gecontroleerd op 31 oktober 2023