Gemeente Laarbeek: persoonsgebonden budget (pgb) aanvragen
Als u ondersteuning ontvangt vanuit de Wmo, kunt u kiezen uit twee vormen: zorg in natura (ZIN) of persoonsgebonden budget (PGB).
ZIN: u krijgt ondersteuning vanuit de zorgaanbieder of leverancier waar de gemeente een contract mee heeft.
PGB: u krijgt ondersteuning van een aanbieder die u zelf uitkiest. U koopt daar in. U sluit zelf een contract af en betaalt deze zorgaanbieder. Bij een PGB draagt u ook zelf de administratieve lasten.
Heeft u vragen hierover? Bel dan het Sociaal Team Laarbeek via 0492 469 700.
Om een pgb te krijgen, moet u aan een aantal voorwaarden voldoen:
- U stelt een pgb-plan op. In dit zorgplan zet u welke hulp u nodig heeft.
- De gekozen hulpverleners moeten aan kwaliteitseisen voldoen.
- U sluit zelf een overeenkomst met de hulpverleners.
- U moet uw pgb zelf beheren. U moet bijvoorbeeld zelf een contract met de hulpverleners maken. Ook moet u hen aansturen en uw administratie bijhouden. U kunt ook een pgb-vertegenwoordiger vragen om dit voor u te doen.
Uitbetaling
U krijgt het geld van uw pgb niet zelf. De gemeente betaalt uw pgb aan de Sociale Verzekeringsbank (SVB). U stuurt de facturen van uw zorgverleners naar de SVB. De SVB betaalt deze facturen. U houdt de facturen wel in uw administratie bij.
Zo vraagt u pgb aan:
- Ondersteuning via Wmo vraagt u aan via [contactgegevens].
- Ondersteuning via jeugdwet via [contactgegevens].
U hoort binnen 8 weken of u een pgb krijgt. U krijgt hiervoor bericht van de gemeente.
Vragen over dit onderwerp?
Neem contact op met de gemeente Laarbeek