Gemeente Hardenberg: persoonsgebonden budget (pgb) aanvragen
Let op. U kunt alleen pgb aanvragen als u in Nederland woont en bent ingeschreven bij een gemeente.
Met een persoonsgebonden budget kunt u zorg, hulp of ondersteuning inkopen. Er zijn 2 soorten pgb:
Pgb via Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)
Krijgt u Wmo-ondersteuning van uw gemeente? En wilt u deze hulp graag zelf regelen? Dan kunt u pgb aanvragen bij uw gemeente.
Pgb via Jeugdwet
Als uw kind ondersteuning krijgt vanuit de Jeugdwet, kunt u deze hulp ook zelf regelen met een pgb. Deze vraagt u aan bij de jeugdhulp van de gemeente.
Om een pgb te krijgen, moet u aan een aantal voorwaarden voldoen:
- U stelt een pgb-plan op. In dit zorgplan zet u welke hulp u nodig heeft.
- De gekozen hulpverleners moeten aan kwaliteitseisen voldoen.
- U sluit zelf een overeenkomst met de hulpverleners.
- U moet uw pgb zelf beheren. U moet bijvoorbeeld zelf een contract met de hulpverleners maken. Ook moet u hen aansturen en uw administratie bijhouden. U kunt ook een pgb-vertegenwoordiger vragen om dit voor u te doen.
Uitbetaling
U krijgt het geld van uw pgb niet zelf. De gemeente betaalt uw pgb aan de Sociale Verzekeringsbank (SVB). U stuurt de facturen van uw zorgverleners naar de SVB. De SVB betaalt deze facturen. U houdt de facturen wel in uw administratie bij.
Neem contact op met de gemeente voor meer informatie over het aanvragen. Bel naar 14 0523 of mail naar gemeente@hardenberg.nl
U hoort binnen 8 weken of u een pgb krijgt. U krijgt hiervoor bericht van de gemeente.
Vragen over dit onderwerp?
Neem contact op met de gemeente Hardenberg