Gemeente Apeldoorn: persoonsgebonden budget (pgb) aanvragen
Een persoonsgebonden budget (pgb) is een bedrag waarmee u zelf ondersteuning inkoopt. U zoekt zelf naar een geschikte hulpverlener of naar een passend hulpmiddel. Ook maakt u zelf afspraken met deze hulpverlener(s) of leverancier.
Meer informatie: https://www.apeldoorn.nl/persoonsgebonden-budget
Om een pgb te krijgen, moet u aan een aantal voorwaarden voldoen:
- U stelt een pgb-plan op. In dit zorgplan zet u welke hulp u nodig heeft.
- De gekozen hulpverleners moeten aan kwaliteitseisen voldoen.
- U sluit zelf een overeenkomst met de hulpverleners.
- U moet uw pgb zelf beheren. U moet bijvoorbeeld zelf een contract met de hulpverleners maken. Ook moet u hen aansturen en uw administratie bijhouden. U kunt ook een pgb-vertegenwoordiger vragen om dit voor u te doen.
Uitbetaling
U krijgt het geld van uw pgb niet zelf. De gemeente betaalt uw pgb aan de Sociale Verzekeringsbank (SVB). U stuurt de facturen van uw zorgverleners naar de SVB. De SVB betaalt deze facturen. U houdt de facturen wel in uw administratie bij.
Zo vraagt u pgb aan:
- Ondersteuning via Wmo vraagt u aan via [contactgegevens].
- Ondersteuning via jeugdwet via [contactgegevens].
U hoort binnen 8 weken of u een pgb krijgt. U krijgt hiervoor bericht van de gemeente.
Vragen over dit onderwerp?
Neem contact op met de gemeente Apeldoorn
Bezoekadres
Marktplein 1
7311LG Apeldoorn
Maandag | 08:30 - 17:00 |
Dinsdag | 08:30 - 17:00 |
Woensdag | 08:30 - 17:00 |
Donderdag | 08:30 - 19:30 |
Vrijdag | 08:30 - 12:30 |
Zaterdag | Gesloten |
Zondag | Gesloten |
www.apeldoorn.nl/contact