Single Digital Gateway

Gemeente Meerssen: tweede paspoort aanvragen

Let op. U kunt alleen een tweede paspoort aanvragen als u in Nederland woont en bent ingeschreven bij een gemeente.

U kunt een 2e paspoort aanvragen als u:

  • De Nederlandse nationaliteit heeft.
  • Uw eerste paspoort nog minimaal 6 maanden geldig is.
  • Dit voor een zakenreis, of voor de boeking van een reis nodig heeft.
  • Naar een land gaat waar u niet met een Nederlandse identiteitskaart naartoe kan reizen.

  • Een kleurenpasfoto die voldoet aan de pasfoto-eisen.
  • Alle reisdocumenten die u heeft. Ook als deze documenten verlopen zijn.
  • Documenten waarmee u laat zien dat u een tweede paspoort nodig heeft. Bijvoorbeeld van een zakelijk contract, een boeking van een reis, uitnodigingen van buitenlandse bedrijven. 
  • Uw 1e paspoort. Heeft u op dit moment dit paspoort niet omdat u een visumaanvraag heeft gedaan? Neem dan een bewijs daarvan mee.

U vraagt een 2e paspoort persoonlijk aan bij de gemeente waarin u woont. U haalt het paspoort ook persoonlijk op. Kijk voor meer informatie bij: www.meerssen.nl

Spoedaanvraag

Duurt 6 werkdagen te lang? Dan kunt u om spoedbehandeling vragen. U betaalt dan wel een toeslag. Vraagt u de spoedbehandeling vóór 14.00 uur aan, dan kunt u het paspoort de volgende werkdag na 13.00 uur ophalen. 

Heeft u het document nog sneller nodig? Misschien kunt u een noodpaspoort van de Koninklijke Marechaussee krijgen.

U betaalt kosten voor de aanvraag van een 2e paspoort.  Neem voor meer informatie contact op met de gemeente.

Na 6 werkdagen kunt u uw paspoort ophalen bij de gemeente. U hebt 3 maanden de tijd om uw tweede paspoort op te halen.

Een 2e paspoort is 2 jaar geldig.

Vragen over dit onderwerp?

Neem contact op met de gemeente Meerssen

Laatst gecontroleerd op 31 oktober 2023