Single Digital Gateway

Gemeente Heemskerk: tweede paspoort aanvragen

Let op. U kunt alleen een tweede paspoort aanvragen als u in Nederland woont en bent ingeschreven bij een gemeente.

U kunt een 2e paspoort aanvragen als u:

  • De Nederlandse nationaliteit heeft.
  • Uw eerste paspoort nog minimaal 6 maanden geldig is.
  • Dit voor een zakenreis, of voor de boeking van een reis nodig heeft.
  • Naar een land gaat waar u niet met een Nederlandse identiteitskaart naartoe kan reizen.

U vraagt een 2e paspoort persoonlijk aan bij de gemeente waarin u woont. U haalt het paspoort ook persoonlijk op. 

Spoedaanvraag

De standaardprocedure duurt één week. Heeft u het document sneller nodig, dan kan dat met een spoedprocedure. Als de aanvraag vóór 11.30 uur binnen is, kunt u de identiteitskaart meestal de volgende werkdag na 10.00 uur ophalen. Deze termijn kan echter niet gegarandeerd worden. Als de aanvraag na 11.30 uur wordt gedaan, kan het document twee werkdagen later na 10.00 uur worden afgehaald. Behalve de kosten voor het document betaalt u ook extra kosten voor de spoedprocedure.

U betaalt kosten voor de aanvraag van een 2e paspoort.  De kosten voor een paspoort vindt u op de website van de gemeente.

Na 6 werkdagen kunt u uw paspoort ophalen bij de gemeente. U hebt 3 maanden de tijd om uw tweede paspoort op te halen.

Een 2e paspoort is 2 jaar geldig.

Vragen over dit onderwerp?

Neem contact op met de gemeente Heemskerk

Laatst gecontroleerd op 21 november 2023