Gemeente Nieuwkoop: paspoort aanvragen of verlengen
Voor het aanvragen van een paspoort maakt u een afspraak met gemeente Nieuwkoop.
U kunt alleen een paspoort aanvragen of verlengen als u in Nederland woont en bent ingeschreven bij een gemeente.
Heeft u de Nederlandse nationaliteit, maar geen vaste woonplaats in Nederland? Dan kunt u een paspoort aanvragen of verlengen bij een grensgemeente.
U vraagt uw paspoort zelf aan en haalt het zelf op. Vraagt u een paspoort aan voor uw minderjarige kind? Neem dan uw kind mee bij de aanvraag en bij het ophalen. De kosten betaalt u bij de aanvraag.
Meenemen bij aanvragen paspoort
- Al uw reisdocumenten: paspoort en/of identiteitskaart, geldig of niet geldig. Is uw reisdocument verlopen maar heeft u wel een geldig rijbewijs? Dan neemt u het rijbewijs ook mee!
- Eén goed gelijkende pasfoto in kleur, die voldoet aan de pasfoto-eisen. Let op: de foto moet voldoende contrast hebben.
- Kinderen onder de achttien jaar: toestemming van beide ouders (of van degenen die het gezag over het kind hebben) en (een kopie van) het identiteitsbewijs van beide ouders/degenen die het gezag hebben.
- Toestemming kan gegeven worden met DigiD of schriftelijk. Voor schriftelijke toestemming kunt u het toestemmingsformulier downloaden en invullen.
- Kan of wil één van de ouders geen toestemming geven? U kunt vervangende toestemming vragen bij de rechtbank in Den Haag.
- Uw pinpas (voor uw en onze veiligheid, graag pinnen) of contant geld.
Reizen met minderjarige kinderen
- Neem in geval van twijfel of u de ouder/verzorger bent de volgende papieren mee op reis:
- Een toestemmingsformulier (via de website van de Koninklijke Marechaussee).
- Kopie van paspoort van toestemming gevende ouder.
- Recent internationaal uittreksel Basis Registratie Persoonsgegevens (BRP) van het kind, mét oudergegevens.
U vraagt een paspoort persoonlijk aan bij de gemeente waarin u woont. Maak een afspraak om een paspoort aan te vragen. Een afspraak kan via telefoonnummer +31 172 521100, info@nieuwkoop.nl of online.
Noodpaspoort
Vertrekt u vandaag al? U heeft dan een nooddocument nodig, dit wordt afgegeven door de Marechaussee. Meer informatie hierover vindt u op de website van de Koninklijke Marechaussee.
Paspoort kwijt of gestolen
Is uw paspoort kwijt of gestolen? U hoeft geen aangifte bij de politie te doen, maar u kunt dit direct online melden bij de gemeente. Dit is nodig om misbruik van uw oude reisdocument tegen te gaan en voor de aanvraag van een nieuw reisdocument.
De melding wordt direct verwerkt. Het document is dan ongeldig en kan niet meer worden gebruikt. Vindt u uw paspoort terug nadat u aangifte heeft gedaan? Dan bent u verplicht het document in te leveren bij de gemeente. U kunt uw teruggevonden document dus niet meer gebruiken. Het document staat namelijk als vermist geregistreerd. Deze registratie is niet terug te draaien. Uw gestolen of vermiste document wordt geregistreerd om fraude en misbruik te voorkomen.
Bent u in het buitenland uw paspoort of identiteitskaart kwijtgeraakt? Meld dit dan zo snel mogelijk bij de plaatselijke politie. Vraag daarna meteen een nieuw paspoort of tijdelijk reisdocument aan (noodpaspoort of laissez-passer) bij de Nederlandse ambassade of consulaat. Hiermee kunt u terug naar Nederland reizen. Bij terugkomst in Nederland moet u ook aangifte doen bij de gemeente.
Reizen met minderjarige kinderen
Sommige landen buiten het Schengengebied eisen een bewijs dat de meereizende volwassene de ouder is of het gezag heeft. Voor een alleenreizende ouder met een andere achternaam dan het kind kan dit problemen geven bij de douane. Lees meer over grenscontrole bij verre reizen op de website van de Koninklijke Marechaussee.
U betaalt kosten voor de aanvraag van een paspoort. Neem voor meer informatie contact op met de gemeente.
Het paspoort ligt na maximaal vijf werkdagen voor u klaar op afspraak bij de receptie in de hal van het gemeentehuis.
U heeft 3 maanden de tijd om uw nieuwe paspoort op te halen.
Paspoort sneller nodig?
Paspoort snel nodig? Doe dan een spoedaanvraag. Als u het paspoort voor 14.00 uur aanvraagt, kunt u het paspoort in principe de volgende werkdag vanaf 9.15 uur op afspraak afhalen. Voor een spoedaanvraag betaalt u meer dan voor een gewone aanvraag. Heeft u uw oude paspoort of identiteitskaart niet meer, dan is een spoedprocedure niet altijd mogelijk. Neem telefonisch contact op met de gemeente Nieuwkoop via +31 172 521100.
Vragen over dit onderwerp?
Neem contact op met de gemeente Nieuwkoop
Bezoekadres
Teylersplein 1
2441LE Nieuwveen
Maandag | 8:30 - 17:00 |
Dinsdag | 8:30 - 17:00 |
Woensdag | 8:30 - 17:00 |
Donderdag | 8:30 - 20:00 |
Vrijdag | 8:30 - 13:00 |
Zaterdag | Gesloten |
Zondag | Gesloten |