Gemeente Helmond: paspoort aanvragen of verlengen
Een paspoort of identiteitskaart (ID-kaart) is een reisdocument én een identiteitsbewijs. Iedereen vanaf 14 jaar is verplicht een identiteitsbewijs te kunnen tonen. In de zorg geldt een identificatieplicht vanaf de geboorte. In het openbaar vervoer geldt een identificatieplicht vanaf 12 jaar.
Iedereen met de Nederlandse nationaliteit kan een Nederlands paspoort en identiteitskaart aanvragen
Deze vraagt u persoonlijk aan bij uw gemeente. In Helmond kunt u hiervoor een afspraak maken in het Huis voor de Stad. Als u de Nederlandse nationaliteit heeft en in het buitenland ingeschreven staat, moet u voor het aanvragen of verlengen van een reisdocument naar het Nederlandse consulaat of de Nederlandse ambassade in het land waar u ingeschreven staat.
- U kunt uw nieuwe paspoort of identiteitskaart na 5 werkdagen persoonlijk komen ophalen. Dit kan zonder afspraak.
- U heeft 3 maanden de tijd om uw paspoort of identiteitskaart op te halen.
Woont u in Helmond en heeft u DigiD? Dan kunt u de aanvraag van uw reisdocument het snelste regelen door deze online voor te bereiden. Via deze link kunt u de aanvraag starten.
Heeft de aanvrager geen DigiD? Maak dan hier online een afspraak.
Spoedaanvraag
Duurt 5 werkdagen te lang? Dan kunt u gebruik maken van de spoedprocedure. Neem hiervoor telefonisch contact met ons op via 14 0492 (plaats géén kengetal voor het nummer), dan plannen wij met u een afspraak in de spoedagenda. Vraagt u de spoedprocedure vóór 14.00 uur aan, dan heeft u uw paspoort of identiteitskaart binnen 1 werkdag in uw bezit. Een spoedaanvraag kost 57,05 euro extra.
Hoe werkt de aanvraag voor kinderen?
Kinderen hebben een eigen paspoort of identiteitskaart nodig om naar het buitenland te reizen. Kinderen vanaf 14 jaar moeten zich in Nederland kunnen identificeren. Het kind moet bij de afspraak persoonlijk aanwezig zijn. Vanaf 12 jaar mogen kinderen zelf een identiteitskaart aanvragen. Kinderen onder de 18 jaar hebben voor het aanvragen van een paspoort toestemming van de ouder(s) met gezag nodig. Hiervoor zijn 3 mogelijkheden:
- Een ouder geeft online toestemming voor de aanvraag met behulp van DigiD. Vul hier het online toestemmingsformulier reisdocument in.
- Een ouder of voogd gaat mee naar de gemeente voor de aanvraag. De ouder of voogd moet zich kunnen legitimeren. De andere ouder of voogd moet schriftelijk toestemming geven (Formulier toestemming reisdocument kind(eren)' (PDF, 246 kB)). Ook heeft u zijn of haar identiteitsbewijs nodig.
- Komt er geen ouder of voogd mee naar de gemeente? Dan moeten de ouders of voogden schriftelijke toestemming geven. Ze moeten beiden het Formulier toestemming reisdocument kind(eren)' (PDF, 246 kB) formulier ondertekenen. Neem de schriftelijke toestemming en de identiteitsbewijzen van de ouders of voogden mee.
Reist u met een kind naar het buitenland waarover u niet het gezag heeft? Op de website van Rijksoverheid (onder 'meer informatie') staat een formulier dat u kunt gebruiken om aan te tonen dat u toestemming heeft van de personen die het gezag over het kind hebben om met het kind naar het buitenland te reizen.
Identificatieplicht kinderen onder 14 jaar
Er zijn 2 uitzonderingen: in de zorg en in het openbaar vervoer. In het openbaar vervoer geldt een identificatieplicht vanaf 12 jaar. Anders dan de algemene identificatieplicht is er in de zorg geen leeftijdsgrens. Wanneer u medische zorg nodig heeft, moet u een geldig identiteitsbewijs laten zien aan de zorgverlener. De identificatieplicht geldt hier dus vanaf de geboorte.
Mijn reisdocument is gestolen of verloren. Wat nu?
Het is belangrijk dat u een vermist reisdocument zo snel mogelijk laat opnemen in de (inter)nationale registers als ‘ongeldig’. Zo voorkomt u fraude. Aangifte doen bij de politie is niet nodig. U kunt digitaal aan ons doorgeven dat uw reisdocument vermist is.
Wilt u een nieuw reisdocument aanvragen? Dan moet u daarvoor nog wel een afspraak maken bij het Huis voor de Stad.
Hoe vraag ik een zakenpaspoort of tweede paspoort aan?
U kunt een zakenpaspoort aanvragen als u vaak naar het buitenland reist. Een zakenpaspoort heeft extra pagina's voor buitenlandse douanestempels en/of visa. Bezoekt u zakelijk of privé regelmatig verschillende landen? Soms veroorzaken stempels van bezochte landen in uw paspoort problemen bij de toelating in een ander land. Dan is een tweede paspoort een oplossing. Om een tweede paspoort aan te kunnen vragen, moet uw eerste paspoort nog minimaal 6 maanden geldig zijn. Ook moet u kunnen aantonen dat u het tweede paspoort nodig heeft. Meer informatie vindt u op de website van de Rijksoverheid.
Woont u in het buitenland en wilt u het 2e paspoort in Nederland aanvragen? U kunt dan terecht bij een daarvoor aangewezen gemeente (grensgemeente).
Kan ik een pasfoto laten maken in het Huis voor de Stad?
Het is niet mogelijk om een pasfoto te laten maken in het Huis voor de Stad. Zorg er daarom voor dat u een kleurenpasfoto meeneemt naar de afspraak die voldoet aan de richtlijnen. De pasfoto mag bijvoorbeeld niet ouder zijn dan 6 maanden en moet goedgelijkend zijn. Bekijk deze eisen op rijksoverheid.nl.
Wij adviseren u om de foto door een professionele fotograaf te laten maken. Hiermee voorkomt u dat we uw pasfoto moeten afwijzen voor uw aanvraag.
De kosten voor een Nederlands paspoort zijn:
- voor personen tot 18 jaar: € 63,40
- zakenpaspoort en tweede paspoort tot 18 jaar: € 63,40
- voor personen van 18 jaar en ouder: € 83,85
- zakenpaspoort of tweede paspoort 18 jaar en ouder: € 85,85
De kosten voor een Nederlandse identiteitskaart zijn:
- voor personen tot 18 jaar: € 40,90
- voor personen van 18 jaar en ouder: € 75,80
Wilt u met spoed een paspoort of identiteitskaart aanvragen? Dan betaalt u € 57,05 extra.
(tarieven 2024)
Hoe lang is een reisdocument geldig?
- Paspoort of identiteitskaart voor volwassenen: 10 jaar
- Paspoort of identiteitskaart voor jongeren tot 18 jaar: 5 jaar
Dit geldt voor documenten die zijn uitgegeven na 9 maart 2014. Is je paspoort of identiteitskaart voor deze datum uitgegeven, dan is deze 5 jaar geldig.
Snel uw aanvraag voor een reisdocument in het Huis voor de Stad regelen? Dat kan als u alvast online uw aanvraag voor een reisdocument start, de afspraak maakt en deze betaalt met Ideal. Dit kan ook als uw reisdocument kwijt of gestolen is. U heeft voor een online aanvraag uw DigiD nodig. Klik hiervoor op de button 'Online regelen met DigiD'. Let op! De persoon die inlogt met DigiD is ook de aanvrager. Wilt u bijvoorbeeld een reisdocument voor een minderjarig kind aanvragen? Dan dient de aanvraag gestart worden met de DigiD van het minderjarige kind.
Na uw online aanvraag komt u op afspraak naar het Huis voor de Stad. Daar levert u uw pasfoto in en laat u uw huidige reisdocument zien. Een week later kunt u uw nieuwe reisdocument ophalen.
Geen gebruik maken van de online aanvraag?
Een paspoort of identiteitskaart aanvragen kan alleen op afspraak. U kunt digitaal of telefonisch een afspraak maken bij het Huis voor de Stad. Afhalen kan zonder afspraak. Neem dan het afhaalbewijs mee dat u bij de aanvraag heeft gekregen.
U neemt mee naar het Huis voor de Stad:
- Al uw huidige reisdocumenten (paspoorten en identiteitskaarten), ook als deze inmiddels verlopen zijn. Heeft u een dubbele nationaliteit? Neem dan ook uw buitenlandse reisdocument mee.
- Een goedgelijkende kleurenpasfoto die voldoet aan de richtlijnen. Deze foto mag maximaal 6 maanden oud zijn. Een schoolfoto voldoet niet aan de richtlijnen. Klik hier om de richtlijnen voor pasfoto's te bekijken op de website van de Rijksoverheid.
U betaalt uw paspoort of identiteitskaart bij de aanvraag. Graag met PIN betalen.
Vragen over dit onderwerp?
Neem contact op met de gemeente Helmond