Gemeente Amsterdam: parkeervergunning aanvragen
Om een parkeervergunning te krijgen moet u voldoen aan de volgende voorwaarden:
- Het kentekenbewijs van uw voertuig staat op uw naam. Of u maakt gebruik van een leaseauto.
- U moet in Amsterdam ingeschreven staan in de Basisregistratie Personen op het adres waar u woont.
- Uw voertuig moet voldoen aan de milieueisen.
U kunt afhankelijk van uw adres maximaal 2 parkeervergunningen aanvragen.
Welke documenten u nodig heeft, hangt af van uw situatie.
Eigen auto
Als uw auto op uw naam is geregistreerd, hoeft u geen extra documenten in te leveren. De gemeente controleert bij de aanvraag uw adres en het kenteken.
Leaseauto of huurauto
Staat uw naam in het leasecontract? Dan moet u het leasecontract of de huurovereenkomst meesturen.
Als uw naam niet in het contract staat, dat stuurt u mee:
- Een salarisspecificatie op naam, maximaal 2 maanden oud. Als u nog geen salarisspecificatie heeft, is een arbeidscontract voldoende.
- Een verklaring van uw werkgever. Hierin staat dat u de enige werknemer bent die in de auto mag rijden. De verklaring is maximaal 1 maand oud.
- Het leasecontract of de huurovereenkomst met de naam van uw werkgever. Het leasecontract is maximaal 1 jaar oud. Een overeenkomst is maximaal 1 maand oud.
Online
U kunt een parkeervergunning online aanvragen. Hiervoor logt u in met uw DigiD.
Gebruik de adreszoeker om de kosten op uw adres op te zoeken.
U betaalt per 6 maanden. Wij innen de kosten van de vergunning ongeveer een maand voordat een periode ingaat. De periodes verschillen per vergunninggebied.
U krijgt ons besluit per e-mail binnen 1 werkdag na ontvangst van uw aanvraag.
Voor sommige gebieden kunt u geen parkeervergunning krijgen. Bijvoorbeeld bij een (toekomstig) nieuwbouwproject of gebiedsontwikkeling. Soms kunt u dan wel ontheffing aanvragen voor een bepaalde zone.
Vragen over dit onderwerp?
Neem contact op met de gemeente Amsterdam