Gemeente Dronten: aangifte van overlijden doen
De begrafenisonderneming regelt de aangifte van overlijden. Ook regelt de begrafenisondernemer het verlof tot begraven of cremeren.
U kunt hier online aangifte van overlijden doen.
Maakt u geen gebruik van een begrafenisonderneming, of wilt u persoonlijk aangifte doen dan kunt u hiervoor een afspraak maken.
Wat heeft u nodig bij een digitale aangifte overlijden?
-
vestigingsnummer van de Kamer van Koophandel;
-
burgerservicenummer van de overledene;
-
inloggegevens iDeal (u betaalt direct bij de online aangifte);
-
verklaring van natuurlijk overlijden van de behandelend arts. Is er een verklaring van overlijden door de schouwarts van de GGD afgegeven? Dan stuurt de GGD deze zelf naar de gemeente. U hebt dan ook geen B-envelop nodig;
-
B-envelop. Hierin zit een formulier waarop de arts de oorzaak van het overlijden heeft ingevuld voor het CBS. U levert de B-envelop zo snel mogelijk (zonder afspraak) in op het gemeentehuis van Dronten. Of u stuurt het zo snel mogelijk op naar:
-
Gemeente Dronten
Afdeling burgerzaken
Postbus 100
8250 AC DRONTENLet op: belangrijk is dat u direct na de online aangifte het nummer van de akte van overlijden op de B-envelop noteert in het daarvoor bestemde vakeen geldig paspoort of identiteitskaart;
Wat heeft u nodig voor aangifte aan de balie?
-
een geldig paspoort of identiteitskaart;
-
bankpas voor betaling;
-
artsenverklaring;
-
verklaring arts en verzoek uitstel;
-
toestemmingsverklaring van de officier van justitie en GGD (alleen bij niet-natuurlijk overlijden);
-
envelop B (deze envelop is voor het Centraal Bureau voor de Statistiek. Hier zit een formulier in van de arts. De envelop is gesloten en mag niet opengemaakt worden).
Online aangifte van overlijden
In persoon afspraak maken.
Aangifte van overlijden is kosteloos
Voor een afschrift van een overlijdensakte, het bespoedigen of uitstellen van verlof tot begraven of cremeren moeten legeskosten worden betaald.
Vragen over dit onderwerp?
Neem contact op met de gemeente Dronten