Gemeente Culemborg: aangifte van overlijden doen
Aangifte doen van het overlijden van een persoon is verplicht. Meestal doet de uitvaartondernemer de aangifte bij de gemeente. Als nabestaande kunt u dit ook zelf doen. U doet de aangifte in de gemeente waar de persoon is overleden.
De uitvaartondernemer óf de nabestaande doet de aangifte bij de gemeente. Meestal moet dit binnen 6 dagen na het overlijden. Een begrafenis of crematie moet namelijk uiterlijk op de 6e werkdag na het overlijden plaatsvinden. Vraag toestemming voor een begrafenis of crematie aan de gemeente.
Wat heeft u nodig voor een aangifte:
- geldig identiteitsbewijs van de persoon die aangifte doet
- verklaring van overlijden
- de enveloppe met verklaring over oorzaak van overlijden (B-verklaring voor het Centraal Bureau voor de Statistiek)
- trouwboekje (niet verplicht)
Aangifte door nabestaanden
U kunt zelf aangifte van overlijden doen. Dit doet u in de gemeente waar uw dierbare is overleden. Maak hiervoor een afspraak met de gemeente Culemborg via:
- Online: https://www.culemborg.nl/afspraak-maken#select/
- E-mail: info@culemborg.nl
- Telefoon: 0345 477 700
Online aangifte door uitvaartondernemers
U kunt ook vragen of een uitvaartondernemer aangifte voor u doet. Uitvaartondernemers die in Nederland zijn gevestigd kunnen online aangifte doen.
https://iburgerzaken.culemborg.nl/gaas-web/server/start/StartOverlijdenZakelijk
Aangifte van overlijden: gratis
- Als nabestaande krijgt u het uittreksel van de 'akte van overlijden' en het 'verlof tot begraven of cremeren' meteen mee.
- Uitvaartondernemers ontvangen het uittreksel en eventueel andere documenten dezelfde of uiterlijk de volgende werkdag.
Vragen over dit onderwerp?
Neem contact op met de gemeente Culemborg
Bezoekadres
Ridderstraat 250
4100AC Culemborg
Maandag | 9:00 - 16:00 |
Dinsdag | 9:00 - 19:00 |
Woensdag | 9:00 - 16:00 |
Donderdag | 9:00 - 16:00 |
Vrijdag | 9:00 - 12:00 |
Zaterdag | Gesloten |
Zondag | Gesloten |