Single Digital Gateway

Gemeente Horst aan de Maas: naturalisatie tot Nederlander aanvragen

Let op. U kunt de aanvraag voor naturalisatie tot Nederlander alleen doen als u in Nederland woont en bent ingeschreven bij een gemeente.

  • Geldig paspoort (van het land van herkomst).
  • Geldige verblijfsvergunning (van Nederland).
  • Een inburgeringsdiploma op A2-taalniveau of eventuele andere Nederlandse middelbareschooldiploma's (inclusief diploma's uit België en Suriname).

Als u aan de voorwaarden voldoet, kunt u een afspraak maken voor uw naturalisatieverzoek. Bel hiervoor de gemeente: +31 77 477 9777.

U betaalt kosten voor de aanvraag van een naturalisatieverzoek. Kijk voor meer informatie op de website van de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND).

  • De gemeente bekijkt of u voldoet aan alle voorwaarden voor naturalisatie en geeft advies aan de IND. De gemeente stuurt uw dossier naar de IND.
  • De IND controleert of u aan alle voorwaarden voldoet en neemt een beslissing. De IND moet binnen 12 maanden een beslissing nemen. Heeft u tussentijds vragen over het verzoek, dan kunt u contact opnemen met de IND.
  • U bent pas officieel Nederlander na de naturalisatieceremonie. 
  • Een week na de naturalisatieceremonie kunt u een Nederlands reisdocument aanvragen.

Vragen over dit onderwerp?

Neem contact op met de gemeente Horst aan de Maas

Bezoekadres

Wilhelminaplein 6

5961ES Horst

Openingstijden
Maandag
8:00 - 20:00
Dinsdag
8:00 - 17:00
Woensdag
8:00 - 17:00
Donderdag
8:00 - 17:00
Vrijdag
8:00 - 17:00
Zaterdag
Gesloten
Zondag
Gesloten
Laatst gecontroleerd op 21 november 2022