Gemeente Aalsmeer: naturalisatie tot Nederlander aanvragen
Wilt u de Nederlandse nationaliteit aanvragen? Dat kan via een verzoek om naturalisatie.
U kunt alleen in Aalsmeer een aanvraag doen als u in Aalsmeer ingeschreven staat.
- Geldig paspoort of identiteitskaart (van het land van herkomst).
- Geldige verblijfsvergunning (van Nederland).
- Bij een naturalisatieverzoek van een volwassene: uw inburgeringsdiploma, vergelijkbaar diploma of ontheffing
- Doet u ook een aanvraag voor uw partner en/of kinderen? Dan heeft u ook voor hen kopieën van deze documenten nodig
Als u aan de voorwaarden voldoet, kunt u een afspraak maken voor uw naturalisatieverzoek.
De Nederlandse nationaliteit vraagt u persoonlijk aan bij op het raadhuis.
Lukt het niet om online een afspraak te maken? U kunt de gemeente ook bellen: +31 297 38 75 75.
U betaalt kosten voor de aanvraag van een naturalisatieverzoek. Kijk voor meer informatie op de website van de gemeente Aalsmeer.
- Na het indienen van het aanvraagformulier ontvangt u binnen 28 werkdagen een e-mail met een uitnodiging voor een afspraak op het raadhuis. In de e-mail staat welke documenten u moet meenemen naar de afspraak.
- De gemeente bekijkt of u voldoet aan alle voorwaarden voor naturalisatie en geeft advies aan de IND. De gemeente stuurt uw dossier naar de IND.
- De IND controleert of u aan alle voorwaarden voldoet en neemt een beslissing. De IND moet binnen 12 maanden een beslissing nemen. Heeft u tussentijds vragen over het verzoek, dan kunt u contact opnemen met de IND.
- U bent pas officieel Nederlander na de naturalisatieceremonie.
- Vanaf de eerstvolgende werkdag na de ceremonie kunt u een afspraak maken om een Nederlands paspoort en/of een Nederlandse identiteitskaart aan te vragen.
Vragen over dit onderwerp?
Neem contact op met de gemeente Aalsmeer
Laatst gecontroleerd op 14 april 2025