Single Digital Gateway

Gemeente Aalsmeer: naturalisatie tot Nederlander aanvragen

Wilt u de Nederlandse nationaliteit aanvragen? Dat kan via een verzoek om naturalisatie.

U kunt alleen in Aalsmeer een aanvraag doen als u in Aalsmeer ingeschreven staat.

  • Geldig paspoort of identiteitskaart (van het land van herkomst).
  • Geldige verblijfsvergunning (van Nederland).
  • Bij een naturalisatieverzoek van een volwassene: uw inburgeringsdiploma, vergelijkbaar diploma of ontheffing
  • Doet u ook een aanvraag voor uw partner en/of kinderen? Dan heeft u ook voor hen kopieën van deze documenten nodig

Als u aan de voorwaarden voldoet, kunt u een afspraak maken voor uw naturalisatieverzoek.

De Nederlandse nationaliteit vraagt u persoonlijk aan bij op het raadhuis.  

Lukt het niet om online een afspraak te maken? U kunt de gemeente ook bellen: +31 297 38 75 75.

U betaalt kosten voor de aanvraag van een naturalisatieverzoek. Kijk voor meer informatie op de website van de gemeente Aalsmeer.

  • Na het indienen van het aanvraagformulier ontvangt u binnen 28 werkdagen een e-mail met een uitnodiging voor een afspraak op het raadhuis. In de e-mail staat welke documenten u moet meenemen naar de afspraak.
  • De gemeente bekijkt of u voldoet aan alle voorwaarden voor naturalisatie en geeft advies aan de IND. De gemeente stuurt uw dossier naar de IND.
  • De IND controleert of u aan alle voorwaarden voldoet en neemt een beslissing. De IND moet binnen 12 maanden een beslissing nemen. Heeft u tussentijds vragen over het verzoek, dan kunt u contact opnemen met de IND.
  • U bent pas officieel Nederlander na de naturalisatieceremonie.  
  • Vanaf de eerstvolgende werkdag na de ceremonie kunt u een afspraak maken om een Nederlands paspoort en/of een Nederlandse identiteitskaart aan te vragen.

Vragen over dit onderwerp?

Neem contact op met de gemeente Aalsmeer

Laatst gecontroleerd op 14 april 2025