Gemeente Veendam: inschrijven bij de gemeente
U moet uw verhuizing uit het buitenland persoonlijk aan de gemeente doorgeven. Maak hiervoor telefonisch een afspraak.
Alle gezinsleden die zich willen laten inschrijven, moeten meekomen naar de afspraak. Dus ook baby’s, jonge kinderen en ouderen.
Neem het volgende mee naar het gemeentehuis:
- een geldig identiteitsbewijs
- een geldig reisdocument of ander document waaruit de nationaliteit blijkt
Meenemen als het nodig is
Neem het volgende mee naar het gemeentehuis als het op u van toepassing is:
- U bent geboren in het buitenland: de akte van geboorte.
- Afhankelijk van het land van geboorte, zie circulaire Ministerie van Justitie betreffende legalisatie.
- Bij een vreemde nationaliteit: een bewijs van aanmelding bij het vreemdelingenloket.
- Eventueel een huwelijksakte, een echtscheidingsakte of een akte als bewijs dat het huwelijk door overlijden is ontbonden.
- U komt van de Nederlandse Antillen of Aruba: een bewijs van uitschrijving.
- Soms vragen we om documenten omdat we bewijs nodig hebben dat u ergens woont, bijvoorbeeld een huurcontract, eigendomsbewijs of een verklaring van de hoofdbewoner van het pand.
Uw inschrijving is gratis. U betaalt zelf de kosten voor het vertalen of legaliseren van officiële documenten die u misschien mee moet nemen.
Na de afspraak registreert de gemeente u in de Basisregistratie Personen (BRP). U ontvangt per post een bevestigingsbrief. Uw BSN stuurt de gemeente binnen 4 weken op met de post.
Vragen over dit onderwerp?
Neem contact op met de gemeente Veendam
Laatst gecontroleerd op 12 december 2022