Single Digital Gateway

Gemeente Veendam: inschrijven bij de gemeente

U moet uw verhuizing uit het buitenland persoonlijk aan de gemeente doorgeven. Maak hiervoor telefonisch een afspraak. 

+31 598652222

Alle gezinsleden die zich willen laten inschrijven, moeten meekomen naar de afspraak. Dus ook baby’s, jonge kinderen en ouderen.

Neem het volgende mee naar het gemeentehuis:

  • een geldig identiteitsbewijs
  • een geldig reisdocument of ander document waaruit de nationaliteit blijkt

Meenemen als het nodig is

Neem het volgende mee naar het gemeentehuis als het op u van toepassing is:

  • U bent geboren in het buitenland: de akte van geboorte.
  • Afhankelijk van het land van geboorte, zie circulaire Ministerie van Justitie betreffende legalisatie.
  • Bij een vreemde nationaliteit: een bewijs van aanmelding bij het vreemdelingenloket.
  • Eventueel een huwelijksakte, een echtscheidingsakte of een akte als bewijs dat het huwelijk door overlijden is ontbonden.
  • U komt van de Nederlandse Antillen of Aruba: een bewijs van uitschrijving.
  • Soms vragen we om documenten omdat we bewijs nodig hebben dat u ergens woont, bijvoorbeeld een huurcontract, eigendomsbewijs of een verklaring van de hoofdbewoner van het pand.

Uw inschrijving is gratis. U betaalt zelf de kosten voor het vertalen of legaliseren van officiële documenten die u misschien mee moet nemen.

Na de afspraak registreert de gemeente u in de Basisregistratie Personen (BRP). U ontvangt per post een bevestigingsbrief. Uw BSN stuurt de gemeente binnen 4 weken op met de post.

Vragen over dit onderwerp?

Neem contact op met de gemeente Veendam

Laatst gecontroleerd op 12 december 2022