Gemeente 's-Hertogenbosch: inschrijven bij de gemeente
Verhuist u vanuit het buitenland naar ‘s-Hertogenbosch (immigratie/inburgering)? Of bent u het komende half jaar minimaal 4 maanden in Nederland? Laat u dan binnen 5 dagen na aankomst persoonlijk inschrijven bij de gemeente. Neem uw partner en/of kinderen die ook ingeschreven moeten worden, mee. De verwerking van uw inschrijving duurt maximaal 28 dagen, maar regelen wij zo snel mogelijk.
Tijdens de afspraak registreert de gemeente u meteen in de Basisregistratie Personen (BRP). U krijgt een bevestigingsbrief mee. Uw BSN stuurt de gemeente binnen 3 weken op met de post.
Voorwaarden
Alle gezinsleden die zich willen laten inschrijven, moeten meekomen naar de afspraak. Dus ook baby’s, jonge kinderen en ouderen.
Niet-EU burgers
Komt u voor het eerst naar Nederland en hebt u geen Europese nationaliteit? Dan vraagt u eerst een verblijfsvergunning aan bij de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND). U kunt een afspraak met de IND maken via +31 88 043 04 30. Ga voor meer informatie naar de website van de IND.
Nodig voor de aanvraag
Neem het volgende mee als u zich komt inschrijven bij de gemeente:
- Alle personen die u wilt inschrijven in ’s-Hertogenbosch, moeten bij de inschrijving aanwezig zijn.
- Geldig identiteitsbewijs van iedere persoon die wordt ingeschreven.
- Reisdocument of ander document waaruit uw nationaliteit blijkt.
- Bewijs van uitschrijving als u komt van Aruba, Curaçao, Sint Maarten, Bonaire, Saba, Sint Eustatius.
- Originele documenten uit het buitenland van uzelf, uw partner en kinderen: bijvoorbeeld geboorteakte, huwelijksakte, echtscheidingsakte en/of soms een overlijdensakte.
- Deze documenten moeten worden gelegaliseerd in het land van herkomst. Ze moeten vertaald in het Nederlands door een beëdigde vertaler in Nederland. Regel dit zelf. Hoe u dit doet, leest u op de website van de Rijksoverheid.
De gemeente mag u vragen om nog andere documenten te laten zien. Bijvoorbeeld een huur- of koopcontract van uw nieuwe woning in Nederland.
Inleveren akten uit het buitenland
Heeft de gemeente u gevraagd om documenten? Maak dan een afspraak voor het inleveren van akten buitenland via het digitaal formulier.
Kosten
Uw inschrijving is gratis. U betaalt zelf de kosten voor het vertalen of legaliseren van officiële documenten die u misschien mee moet nemen.
Nederlandse nationaliteit
Om de Nederlandse nationaliteit te krijgen, dient u een verzoek tot naturalisatie in. Dat doet u bij de gemeente waar u woont. Maak hiervoor een afspraak bij de afdeling Publieke Dienstverlening, via +31 73 615 51 55.
Om de Nederlandse nationaliteit te krijgen, moet u een geldige verblijfsvergunning hebben en aan enkele voorwaarden voldoen. U leest hierover op de website van de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND).
Inburgering
Meer informatie over inburgering is te vinden op de website van Weener XL.
Meer informatie
Neem voor meer informatie contact op met de gemeente 's-Hertogenbosch via telefoonnummer of WhatsApp +31 73 - 615 51 55 of stuur een e-mail via het digitaal contactformulier.
Vragen over dit onderwerp?
Neem contact op met de gemeente 's-Hertogenbosch
Bezoekadres
Wolvenhoek 1
5211HH 's-Hertogenbosch
Maandag | 08.30 - 17.00 |
Dinsdag | 08.30 - 17.00 |
Woensdag | 08.30 - 17.00 |
Donderdag | 08.30 - 20.00 |
Vrijdag | 08.30 - 17.00 |
Zaterdag | Gesloten |
Zondag | Gesloten |
Wij werken uitsluitend op afspraak.