Single Digital Gateway

Gemeente Nijmegen: inschrijven bij de gemeente

U moet uw verhuizing uit het buitenland binnen 5 dagen persoonlijk aan ons doorgeven. U heeft hiervoor een afspraak nodig. In het afspraaksysteem komt u door het beantwoorden van een aantal vragen bij de juiste afspraak voor uw situatie.

  • U bent van plan om het komende half jaar minstens 4 maanden in Nederland te wonen
  • U heeft de Nederlandse nationaliteit of de nationaliteit van een land uit de Europese Unie (EU), Europese Economische Ruimte (ER) of Zwitserland. Of u heeft een geldige verblijfsvergunning
  • Alle gezinsleden die zich willen laten inschrijven, moeten meekomen naar de afspraak. Dus ook baby’s, jonge kinderen en ouderen. 
  • Schrijf u in binnen 5 dagen na uw aankomst in bij de gemeente. Als u dit niet doet, kunt u een boete krijgen. Valt de 5e dag op een dag waarop de gemeente niet open is, bijvoorbeeld in het weekend of een feestdag? Dan wordt de 5e dag de eerstvolgende dag waarop de gemeente wel open is.
  • De datum van de afspraak wordt de datum van uw inschrijving in de gemeente. U kunt u dus niet inschrijven met een datum in de toekomst of uit het verleden.

  • Een geldig identiteitsbewijs van iedereen die zich gaat inschrijven (dit mag geen rijbewijs zijn).
  • Huur- of koopcontract van uw woning of toestemming van de bewoner bij wie u gaat inwonen.
  • Als u bij iemand gaat wonen een kopie identiteitskaart of paspoort van de hoofdbewoner met zijn handtekening. 
  • Een bewijs van uitschrijving als u uit Aruba, Curaçao, Sint-Maarten, Bonaire, Saba of Sint Eustatius komt.

Als u in het buitenland geboren, getrouwd of gescheiden bent, neem dan ook de volgende originele documenten mee:

  • uw geboorteakte;
  • de geboorteakten van uw partner en/of uw kinderen;
  • uw huwelijksakte of bewijs van geregistreerd partnerschap;
  • echtscheidingspapieren;
  • adoptiepapieren en/of een overlijdensakte van uw partner of kind(eren).

Soms heeft uw akte of document een legalisatie en/of vertaling nodig. U kunt dit per land bekijken op de website van de Rijksoverheid. Vul het land in waar uw document is afgegeven.

Maak een afspraak

De afspraak is standaard voor 1 persoon. Heeft u een partner, kinderen of andere gezinsleden? Maak voor elk gezinslid een afspraak: kies in het afspraaksysteem bij "Aantal" de juiste hoeveelheid. Voorbeeld: u heeft een partner en 2 kinderen. U kiest 4 bij de optie 'Aantal'.

Als u in Nederland komt werken

Bent u een expat? Voor u is er een extra service mogelijk om u in te schrijven. U kunt (met partner en kinderen) een afspraak maken bij het Lifeport Welcome Center in Huize Heyendael, Geert Grooteplein Noord 9. Afspraken kunnen gemaakt worden door te mailen naar appointment@lifeportwelcomecenter.nl of door te bellen naar +31 622 56 78 48. Dit telefoonnummer is bereikbaar op dinsdag en donderdag. U kunt ook inspreken en uw telefoonnummer achterlaten. Het Lifeport Welcome Center belt u dan terug.

Uw inschrijving is gratis. U betaalt zelf de kosten voor het vertalen of legaliseren van officiële documenten die u misschien mee moet nemen.

Tijdens de afspraak schrijven wij u in in de Basisregistratie Personen (BRP). Binnen 4 weken krijgt u uw burgerservicenummer (BSN) na de afspraak opgestuurd per post.

Vragen over dit onderwerp?

Neem contact op met de gemeente Nijmegen

Bezoekadres

Mariënburg 30

6511PS Nijmegen

Openingstijden
Maandag
09:00 -17:00
Dinsdag
09:00 -17:00
Woensdag
09:00 -17:00
Donderdag
09:00 -20:00
Vrijdag
09:00 -17:00
Zaterdag
Gesloten
Zondag
Gesloten

Alleen op afspraak/ only on appointment

Laatst gecontroleerd op 23 oktober 2024