Gemeente Dronten: inschrijven bij de gemeente
U moet uw verhuizing uit het buitenland persoonlijk aan de gemeente doorgeven. U moet hiervoor een afspraak maken via https://dronten.mijnafspraakmaken.nl/?product=28
Alle gezinsleden die zich willen laten inschrijven, moeten meekomen naar de afspraak. Dus ook baby’s, jonge kinderen en ouderen.
U heeft bij eerste inschrijving of bij een hervestiging een koop/huur overeenkomst of een toestemming van inwoning nodig.
Neem uw buitenlandse documenten mee. Denk aan uw identiteitsbewijs, geboorteakte, huwelijksakte of een echtscheidingsakte. Bij sommige documenten moet eerst worden gecheckt of ze echt zijn. Dit heet legalisatie. Op de website www.nederlandwereldwijd.nl vindt u de informatie. U kunt zoeken op uw eigen land en dan gaat u naar: legaliseren van documenten. De gemeente kan u ook vertellen of dit bij uw documenten het geval is.
U kunt zich inschrijven als u legaal in Nederland bent. Dit heet rechtmatig verblijf.
Uw verblijf is rechtmatig in de volgende gevallen:
- u hebt de Nederlandse nationaliteit;
- u hebt de nationaliteit van een ander land uit de Europese Unie;
- u hebt een geldige verblijfsvergunning;
- u mag de beslissing op uw aanvraag om een verblijfsvergunning in Nederland afwachten.
Uw inschrijving is gratis. U betaalt zelf de kosten voor het vertalen of legaliseren van officiële documenten die u misschien mee moet nemen.
Na de afspraak registreert de gemeente u in de Basisregistratie Personen (BRP). U krijgt binnen 4 weken een bevestigingsbrief met uw BSN nummer met de post.
Vragen over dit onderwerp?
Neem contact op met de gemeente Dronten