Single Digital Gateway

Gemeente Dijk en Waard: inschrijven bij de gemeente

U moet uw verhuizing uit het buitenland persoonlijk aan de gemeente doorgeven. Neem contact met ons op om hiervoor een afspraak te maken.

Alle gezinsleden die zich willen laten inschrijven, moeten meekomen naar de afspraak. Dus ook baby’s, jonge kinderen en ouderen.

U moet het volgende meenemen naar uw afspraak:

  • Een geldig reisdocument (paspoort of identiteitskaart) en een verblijfsvergunning (voor niet EU-ingezetenen)
  • Ondertekend huur- of koopcontract of bewijs van eigendom
  • Bij antikraak/leegstandsbewaking: oppasovereenkomst of huisbewaringsovereenkomst
  • Woont u bij iemand in? Bij uw komst naar het gemeentehuis kunt u een schriftelijke verklaring van inwoning invullen met de hoofdbewoner. U kunt deze ook meenemen naar huis en later inleveren. Een kopie van het identiteitsbewijs van de hoofdbewoner is hierbij nodig.
  • Vestigt u zich vanuit Curaçao, Bonaire, Sint Maarten, Saba, Sint Eustatius of Aruba? Dan moet u ook het originele uitschrijfbewijs inleveren.

De volgende originele documenten moet u laten zien:

  • een geboorteakte

En als het van toepassing is: 

  • een huwelijksakte
  • een echtscheidingsakte
  • een overlijdensakte van de echtgenoot of echtgenote
  • geboorteakte(n) van uw kind(eren)
  • adoptie- of erkenningsakte(n) van uw kind(eren)

Een document dat in het ene land officieel en legaal is, is dat niet automatisch in Nederland of in een ander land. Afhankelijk van het land waar het document is afgegeven, moet het worden gelegaliseerd om te kunnen gebruiken. 

De gemeente vraagt een officiële vertaling van akten die niet zijn opgesteld in de Nederlandse, Engelse, Franse of Duitse taal.

Uw inschrijving is gratis. U betaalt zelf de kosten voor het vertalen of legaliseren van officiële documenten die u misschien mee moet nemen.

Vragen over dit onderwerp?

Neem contact op met de gemeente Dijk en Waard

Laatst gecontroleerd op 12 december 2022