Gemeente Amsterdam: inschrijven bij de gemeente
U moet uw verhuizing uit het buitenland persoonlijk aan ons doorgeven. Maak hiervoor een afspraak.
Of bel 14 020, het informatienummer van de gemeente Amsterdam (maandag tot en met vrijdag van 08.00 tot 18.00 uur). Vanuit het buitenland belt u +31 20 624 1111.
Alle gezinsleden die zich willen laten inschrijven, moeten meekomen naar de afspraak. Dus ook baby’s, jonge kinderen en ouderen.
-nationaliteit uit de EU, Liechtenstein, Noorwegen, Zwitserland of IJsland: geldig paspoort of ID-kaart
-alle andere nationaliteiten: geldig paspoort én geldige verblijfsvergunning
-vluchteling: IND-rapporten (eerste gehoor en nader gehoor)
-vluchteling en geen geldig paspoort: een IND-document waarin staat dat u in Nederland mag zijn
-kopie van de pagina's van huurcontract, koopcontract of leveringsakte waarop uw naam, adres en handtekeningen staan. Het huurcontract moet al zijn ingegaan
-als u bij iemand woont: een toestemmingsverklaring van de bewoner
-komt u vanuit Aruba, Curaçao, Sint Maarten, Bonaire, Sint Eustatius of Saba: een bewijs van uitschrijving
-alle buitenlandse aktes die u hebt
Voorwaarden aktes
Alleen originele aktes. De akte moet in het Nederlands, Engels, Frans of Duits zijn. Anders moet u de akte laten vertalen door een beëdigd vertaler. Soms moet u de akte laten legaliseren. Kijk op de website van de Rijksoverheid voor meer informatie: Legaliseren van buitenlandse documenten voor gebruik in Nederland.
Uw inschrijving is gratis. U betaalt zelf de kosten voor het vertalen of legaliseren van officiële documenten die u misschien mee moet nemen.
Tijdens de afspraak registreren wij u meteen in de Basisregistratie Personen (BRP). U krijgt een bevestigingsbrief en uw BSN direct mee.
Vragen over dit onderwerp?
Neem contact op met de gemeente Amsterdam