Gemeente Amsterdam: inschrijven bij de gemeente
U komt persoonlijk langs bij een Stadsloket. Dat kan zonder afspraak. Voor Weesp maakt u wel een afspraak.
Alle gezinsleden die zich willen laten inschrijven, moeten meekomen naar de afspraak. Dus ook baby’s, jonge kinderen en ouderen.
-nationaliteit uit de EU, Liechtenstein, Noorwegen, Zwitserland of IJsland: geldig paspoort of ID-kaart
-alle andere nationaliteiten: geldig paspoort én geldige verblijfsvergunning
-vluchteling: IND-rapporten (eerste gehoor en nader gehoor)
-vluchteling en geen geldig paspoort: een IND-document waarin staat dat u in Nederland mag zijn
-kopie van de pagina's van huurcontract, koopcontract of leveringsakte waarop uw naam, adres en handtekeningen staan. Het huurcontract moet al zijn ingegaan
-als u bij iemand woont: een toestemmingsverklaring van de bewoner
-komt u vanuit Aruba, Curaçao, Sint Maarten, Bonaire, Sint Eustatius of Saba: een bewijs van uitschrijving
-alle buitenlandse aktes die u hebt
Voorwaarden aktes
Alleen originele aktes. De akte moet in het Nederlands, Engels, Frans of Duits zijn. Anders moet u de akte laten vertalen door een beëdigd vertaler. Soms moet u de akte laten legaliseren. Kijk op de website van de Rijksoverheid voor meer informatie: Legaliseren van buitenlandse documenten voor gebruik in Nederland.
Uw inschrijving is gratis. U betaalt zelf de kosten voor het vertalen of legaliseren van officiële documenten die u misschien mee moet nemen.
Tijdens de afspraak registreren wij u meteen in de Basisregistratie Personen (BRP). U krijgt een bevestigingsbrief en uw BSN direct mee.
Vragen over dit onderwerp?
Neem contact op met de gemeente Amsterdam