Single Digital Gateway

Gemeente Amsterdam: inschrijven bij de gemeente

U komt persoonlijk langs bij een Stadsloket. Dat kan zonder afspraak. Voor Weesp maakt u wel een afspraak.

Alle gezinsleden die zich willen laten inschrijven, moeten meekomen naar de afspraak. Dus ook baby’s, jonge kinderen en ouderen.

-nationaliteit uit de EU, Liechtenstein, Noorwegen, Zwitserland of IJsland: geldig paspoort of ID-kaart

-alle andere nationaliteiten: gel­dig pas­poort én geldige verblijfsvergunning

-vluchteling: IND-rapporten (eerste gehoor en nader gehoor)

-vluchteling en geen geldig paspoort: een IND-document waarin staat dat u in Nederland mag zijn

-kopie van de pagina's van huurcontract, koopcontract of leveringsakte waarop uw naam, adres en handtekeningen staan. Het huurcontract moet al zijn ingegaan

-als u bij iemand woont: een toestemmingsverklaring van de bewoner

-komt u vanuit Aruba, Curaçao, Sint Maarten, Bonaire, Sint Eustatius of Saba: een bewijs van uitschrijving

-alle buitenlandse aktes die u hebt

Voorwaarden aktes

Alleen originele aktes. De akte moet in het Nederlands, Engels, Frans of Duits zijn. Anders moet u de akte laten vertalen door een beëdigd vertaler. Soms moet u de akte laten legaliseren. Kijk op de website van de Rijksoverheid voor meer informatie: Legaliseren van buitenlandse documenten voor gebruik in Nederland.

Uw inschrijving is gratis. U betaalt zelf de kosten voor het vertalen of legaliseren van officiële documenten die u misschien mee moet nemen.

Tijdens de afspraak registreren wij u meteen in de Basisregistratie Personen (BRP). U krijgt een bevestigingsbrief en uw BSN direct mee.

Vragen over dit onderwerp?

Neem contact op met de gemeente Amsterdam

Laatst gecontroleerd op 10 december 2025