Single Digital Gateway

Gemeente Amstelveen: inschrijven bij de gemeente

U moet uw verhuizing persoonlijk aan de gemeente doorgeven. Eerst vult u de online vragen in en daarna maakt u online een afspraak voor uw bezoek aan het raadhuis. U moet deze afspraak binnen 5 dagen na uw aankomst in Nederland maken. Alle personen die met u meeverhuizen, komen mee naar de afspraak. Dit geldt ook voor baby´s, kinderen en ouderen. 

Vul het online formulier in en maak een afspraak 

Lukt het niet om het online formulier in te vullen? U kunt de gemeente ook bellen: +31 20 540 49 11.

Dit heeft u nodig voor het online formulier:

  • Een geldig paspoort of identiteitskaart. 
  • Een adres in Amstelveen. 
  • Eventueel een bewijs van rechtmatig verblijf in Nederland.

Dit heeft u nodig bij uw afspraak in het raadhuis:

  • Een geldig paspoort of identiteitskaart. 
  • Een bewijs dat u woonruimte heeft, zoals een huurcontract, eigendomsbewijs of toestemming met een kopie identiteitsbewijs van de hoofdbewoner. 
  • Heeft u niet een Europese nationaliteit: een bewijs dat u een aanvraag voor verblijf in Nederland heeft gedaan bij de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND). 
  • Komt u uit Aruba, Bonaire, Curaçao, Saba, Sint-Eustatius of Sint-Maarten: een verhuisbericht (een bewijs van uitschrijving). 
  • Eventueel een bewijs van uitschrijving uit het vorige land, als u dat heeft.  
  • De volgende akten, als ze van toepassing zijn:  
  • Uw geboorteakte, als u niet in Nederland geboren bent. 
  • De geboorteakten van uw kinderen. 
  • Een huwelijks- of echtscheidingsakte. 
  • Een overlijdensakte van uw partner (als bewijs dat het huwelijk door overlijden is ontbonden). 
  • Let op: soms moeten akten eerst vertaald en gelegaliseerd worden. Legaliseren betekent dat de akte ondertekend en gestempeld moet zijn door het land van herkomst.  
  • De hierboven genoemde akten kunt u ook later inleveren, maar wel binnen 3 maanden na uw afspraak in het raadhuis. 
  • De gevraagde akten moeten zijn opgesteld in het Nederlands, Engels, Duits of Frans. Zo niet, dan moet u ze laten vertalen. 
  • Is de vertaler beëdigd in Nederland? Dan hoeft u de vertaling niet te laten legaliseren. 
  • Is de vertaler in het buitenland beëdigd? Dan moet u de vertaling laten legaliseren in het land van herkomst.

Uw inschrijving is gratis. U betaalt zelf de kosten voor het vertalen of legaliseren van officiële documenten die u misschien mee moet nemen.

Tijdens de afspraak registreert de gemeente u meteen in de Basisregistratie Personen (BRP). U krijgt een bevestigingsbrief mee.

Vragen over dit onderwerp?

Neem contact op met de gemeente Amstelveen

Laatst gecontroleerd op 21 april 2025