Gemeente Aalsmeer: inschrijven bij de gemeente
U moet uw verhuizing persoonlijk aan de gemeente doorgeven. U maakt hiervoor telefonisch een afspraak. Doe dit binnen 5 dagen na uw aankomst in Nederland. Alle personen die met u meeverhuizen, komen mee naar de afspraak. Dit geldt ook voor baby’s, kinderen en ouderen.
Maak telefonisch een afspraak voor uw bezoek aan het raadhuis: +31 297 38 75 75.
- Een geldig paspoort of identiteitskaart.
- Een bewijs dat u woonruimte heeft in gemeente Aalsmeer, zoals een huurcontract, eigendomsbewijs of toestemming met een kopie identiteitsbewijs van de hoofdbewoner.
- Heeft u niet een Europese nationaliteit: een bewijs dat u een aanvraag voor verblijf in Nederland heeft gedaan bij de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND).
- Komt u uit Aruba, Bonaire, Curaçao, Saba, Sint-Eustatius of Sint-Maarten: een verhuisbericht (een bewijs van uitschrijving).
- Eventueel een bewijs van uitschrijving uit het vorige land, als u dat heeft.
- De volgende akten, als ze van toepassing zijn:
- Uw geboorteakte, als u niet in Nederland geboren bent.
- De geboorteakten van uw kinderen.
- Een huwelijks- of echtscheidingsakte.
- Een overlijdensakte van uw partner (als bewijs dat het huwelijk door overlijden is ontbonden).
- Let op: soms moeten akten eerst vertaald en gelegaliseerd worden. Legaliseren betekent dat de akte ondertekend en gestempeld moet zijn door het land van herkomst.
- De hierboven genoemde akten kunt u ook later inleveren, maar wel binnen 3 maanden na uw afspraak in het raadhuis.
- De gevraagde akten moeten zijn opgesteld in het Nederlands, Engels, Duits of Frans. Zo niet, dan moet u ze laten vertalen.
- Is de vertaler beëdigd in Nederland? Dan hoeft u de vertaling niet te laten legaliseren.
- Is de vertaler in het buitenland beëdigd? Dan moet u de vertaling laten legaliseren in het land van herkomst.
Uw inschrijving is gratis. U betaalt zelf de kosten voor het vertalen of legaliseren van officiële documenten die u misschien mee moet nemen.
Tijdens de afspraak registreert de gemeente u meteen in de Basisregistratie Personen (BRP). U krijgt een bevestigingsbrief mee.
Vragen over dit onderwerp?
Neem contact op met de gemeente Aalsmeer
Laatst gecontroleerd op 21 april 2025