Gemeente Wassenaar: huisvestingsvergunning aanvragen
Als u een woning wilt betrekken met een huurprijs onder de huurliberalisatiegrens(externe link), dan heeft u een Huisvestingsvergunning nodig op grond van artikel 2:2 Huisvestingsverordening gemeente Wassenaar(externe link)
Als u een woning gaat huren via een makelaar of een particulier verhuurder, moet u zelf bij de gemeente een Huisvestingsvergunning aanvragen. Bij een aanvraag voor een vergunning worden leges in rekening gebracht.
Als u een woning gaat huren van een woningcorporatie, dan zorgt deze ervoor dat u in het bezit van een Huisvestingsvergunning komt.
Om een huisvestingsvergunning aan te vragen heeft u het volgende nodig:
- Een geldig legitimatiebewijs.
- Een kopie van het huurcontract, dat ondertekend is door u en de verhuurder.
- Gegevens over uw inkomen. Bijvoorbeeld:
*een salarisstrook
*werkgeversverklaring;
* maandoverzicht van uw uitkering of pensioen.
Dit bewijs mag niet ouder zijn dan 3 maanden. - Een accountantsverklaring als u zelfstandig ondernemer bent. Anders kunt u dit overslaan.
- Een overzicht van de studiefinanciering als u studeert. Anders kunt u dit overslaan.
Let op! U kunt alleen een huisvestingsvergunning aanvragen als u in Nederland woont en bent ingeschreven bij een gemeente.
Online aanvragen met DigiD
- Vul het formulier 'Aanvraag huisvestingsvergunning' in.
- Log in met DigiD.
- Voeg alle bijlagen toe.
- Betaal met iDEAL.
U betaalt kosten voor de aanvraag van een huisvestingsvergunning. Neem voor meer informatie contact op met de gemeente.
Als de aanvraag compleet is hoort u binnen 8 weken of u de huisvestingsvergunning krijgt. Is de aanvraag niet compleet? Dan neemt de gemeente contact met u op.
Vragen over dit onderwerp?
Neem contact op met de gemeente Wassenaar