Single Digital Gateway

Gemeente Wassenaar: huisvestingsvergunning aanvragen

Als u een woning wilt betrekken met een huurprijs onder de huurliberalisatiegrens(externe link), dan heeft u een Huisvestingsvergunning nodig op grond van artikel 2:2 Huisvestingsverordening gemeente Wassenaar(externe link)

Als u een woning gaat huren via een makelaar of een particulier verhuurder, moet u zelf bij de gemeente een Huisvestingsvergunning aanvragen. Bij een aanvraag voor een vergunning worden leges in rekening gebracht. 

Als u een woning gaat huren van een woningcorporatie, dan zorgt deze ervoor dat u in het bezit van een Huisvestingsvergunning komt.

Om een huisvestingsvergunning aan te vragen heeft u het volgende nodig:

  • Een geldig legitimatiebewijs.
  • Een kopie van het huurcontract, dat ondertekend is door u en de verhuurder. 
  • Gegevens over uw inkomen. Bijvoorbeeld:
    *een salarisstrook
    *werkgeversverklaring;
    * maandoverzicht van uw uitkering of pensioen. 
    Dit bewijs mag niet ouder zijn dan 3 maanden.
  • Een accountantsverklaring als u zelfstandig ondernemer bent. Anders kunt u dit overslaan.
  • Een overzicht van de studiefinanciering als u studeert. Anders kunt u dit overslaan.

Let op! U kunt alleen een huisvestingsvergunning aanvragen als u in Nederland woont en bent ingeschreven bij een gemeente. 

Online aanvragen met DigiD

  •  Vul het formulier 'Aanvraag huisvestingsvergunning'  in.
  •  Log in met DigiD.
  • Voeg alle bijlagen toe.
  •  Betaal met iDEAL.

U betaalt kosten voor de aanvraag van een huisvestingsvergunning. Neem voor meer informatie contact op met de gemeente.

Als de aanvraag compleet is hoort u binnen 8 weken of u de huisvestingsvergunning krijgt. Is de aanvraag niet compleet? Dan neemt de gemeente contact met u op.

Vragen over dit onderwerp?

Neem contact op met de gemeente Wassenaar

Laatst gecontroleerd op 8 november 2022