Single Digital Gateway

Gemeente Aalsmeer: geregistreerd partnerschap melden

U meldt uw geregistreerd partnerschap aan bij de gemeente en geeft daarbij alle gegevens door van uzelf, uw partner en uw getuigen. Dit kan tot 2 weken voor de registratiedatum. U kunt uw melding online doen (als beide partners in Nederland wonen) of in het raadhuis.  

Geregistreerd partnerschap melden met DigiD 

Afspraak maken voor uw bezoek aan het raadhuis: +31 297 38 75 75. 

Als beide partners buiten Nederland wonen, dan moet u uw geregistreerd partnerschap aangeven in de gemeente Den Haag. Meer informatie vindt u bij melding doen van geregistreerd partnerschap voor Nederlanders die in het buitenland wonen.  

Bij het plannen en aanmelden van uw geregistreerd partnerschap maakt u een aantal keuzes. Het gaat hierbij in ieder geval om de ceremonie en de locatie. De kosten hangen af van uw wensen en de mogelijkheden in Aalsmeer. 

Ceremonie

De ceremonie is het officiële deel van uw geregistreerd partnerschap. U kunt kiezen uit: 

  • kosteloze ceremonie; 
  • budget ceremonie; 
  • reguliere ceremonie.

Als u kiest voor een uitgebreide ceremonie, dan kunt u kiezen wie de ceremonie leidt. U kunt kiezen uit: 

  • Een trouwambtenaar van de gemeente. De trouwambtenaar neemt (indien gewenst) contact met u op om kennis te maken. Als u een voorkeur heeft voor een trouwambtenaar, geeft u dit aan ons door. 
  • Een familielid of kennis. Dit kan alleen als deze persoon als trouwambtenaar werkt bij een andere gemeente.

Locatie ceremonie

Als u kiest voor een reguliere ceremonie, dan bepaalt u wie de ceremonie leidt en waar deze plaatsvindt. U kunt kiezen voor: 

  • Aangewezen locatie in het raadhuis. 
  • Locatie van uw eigen keuze. U geeft de locatie door aan de gemeente als u uw geregistreerd partnerschap aanmeldt. Aan een eigen locatie zijn extra kosten verbonden.

Voor de aangifte heeft u nodig:

  • uw DigiD; 
  • geldig identiteitsbewijs of verblijfsdocument van u en uw partner; 
  • kopie van het identiteitsbewijs van uw getuigen.

Wanneer een van u uit het buitenland komt, heeft de gemeente extra informatie nodig.

U betaalt kosten voor de aanvraag van een geregistreerd partnerschap. Kijk voor meer informatie op de website van de gemeente.

Is uw aanvraag ingediend, dan controleert de gemeente of u een geregistreerd partnerschap kunt aangaan. U ontvangt binnen 10 werkdagen een uitnodiging voor een afspraak. Tijdens deze afspraak wordt uw identiteit vastgesteld en betaalt u de kosten.

Vragen over dit onderwerp?

Neem contact op met de gemeente Aalsmeer

Laatst gecontroleerd op 21 april 2025