Single Digital Gateway

Gemeente Montferland: inschrijven bij de gemeente bij kort verblijf

Heeft u de Nederlandse nationaliteit? En bent u uitgeschreven uit de Basisregistratie Personen (BRP) omdat u in het buitenland woont? Dan kunt u bij ons een paspoort, identiteitskaart of een DigiD aanvragen. U kunt hiervoor een afspraak maken. Voor overige zaken dient u contact op te nemen met de Nederlandse ambassade of consulaat in het land waar u woont.

  • U heeft de Nederlandse nationaliteit;
  • U staat niet (meer) ingeschreven in de Basisregistratie Personen (BRP);
  • U moet uw huidige paspoort en/of identiteitskaart meenemen als u een nieuwe aanvraagt, ook als het niet meer geldig is;
  • Wilt u een paspoort of identiteitskaart voor uw kind? Dan moet u aanvullende documenten meenemen;
  • Een aanvraag van een paspoort of identiteitskaart moet u altijd persoonlijk doen. Dit geldt ook voor minderjarigen;
  • U moet het paspoort of de identiteitskaart persoonlijk komen afhalen. Dit geldt ook voor minderjarigen.

Wij verzoeken u op tijd aanwezig te zijn voor uw afspraak. Mocht u te laat zijn, dan kunnen we u vanwege de strakke planning helaas niet meer helpen. Er zal dan een nieuwe afspraak gemaakt moeten worden.

Uw pasfoto moet aan bepaalde voorwaarden voldoen, zie de fotomatrix. U kunt geen foto laten maken op onze locaties.

Meer informatie vindt u op www.nederlandwereldwijd.nl.

Meenemen bij de aanvraag

Voor de aanvraag van een paspoort of identiteitskaart is het belangrijk dat u de juiste documenten kunt laten zien. Maak daarom eerst een persoonlijke checklist voor uzelf of voor uw kind aan op www.nederlandwereldwijd.nl.

Pasfoto’s die in het buitenland zijn gemaakt of foto’s die al wat ouder zijn, voldoen vaak niet aan de eisen. Wij adviseren u daarom de pasfoto’s bij een fotograaf in Nederland te laten maken. Als u geen pasfoto heeft die voldoet aan de Nederlandse eisen, kunnen wij u niet verder helpen en dient u een nieuwe afspraak te maken.

Mocht u vragen hebben over de documenten die nodig zijn voor uw aanvraag, neemt u dan gerust contact met ons op via 0031 316 291 391 of RNI@montferland.info.

U kunt hiervoor een afspraak maken.

Voor een actueel overzicht van de leges verwijzen wij u naar de legesverordening die te vinden is op www.overheid.nl.

Nadat uw complete aanvraag (uitsluitend op afspraak) aan de balie is verwerkt, is de levertijd bij een reguliere aanvraag 3 werkdagen. U kunt uw paspoort of identiteitskaart uitsluitend PERSOONLIJK afhalen op onze locatie: Gemeentehuis Montferland, Bergvredestraat 10, 6942 GK in Didam.

Haalt u uw nieuwe document binnen 3 maanden na de aanvraag op, na deze termijn wordt het document vernietigd. Voor een nieuw document moet u dan weer een nieuwe aanvraag doen en worden opnieuw de kosten in rekening gebracht. 

Neemt u bij het afhalen het volgende mee:

  • Het afhaalbewijs;
  • De reisdocumenten die moeten worden ingeleverd.

Vragen over dit onderwerp?

Neem contact op met de gemeente Montferland

Laatst gecontroleerd op 28 december 2022