Gemeente Stichtse Vecht: geboorteakte aanvragen
- schriftelijk bewijs van een levensgebeurtenis bijvoorbeeld een geboorte
- 2 manieren van aanvragen: online met DigiD of persoonlijk aan de balie (maak een afspraak)
- betalen bij aanvraag
Van een aantal belangrijke gebeurtenissen in een mensenleven worden akten gemaakt. Die worden bewaard in de registers van de burgerlijke stand van de gemeente. De originele akte blijft in de gemeente waar hij is gemaakt. Je krijgt dus een afschrift (of uittreksel) van de akte. Je kunt deze alleen aanvragen als de gebeurtenis in Stichtse Vecht heeft plaatsgevonden. Bijvoorbeeld: woon je in Stichtse Vecht, maar is jouw kind in het ziekenhuis in Utrecht geboren? Dan moet je de geboorteakte voor jouw kind opvragen bij gemeente Utrecht.
Aktes die je kunt aanvragen
- geboorteakte: van jezelf en van jouw kind
- huwelijksakte: van jezelf
- partnerschapsakte: van jezelf
- echtscheidingsakte: van jezelf
- akte beëindiging partnerschap: van jezelf
- overlijdensakte: van jouw partner, van jouw kind en van jouw ouder(s)
Internationaal uittreksel burgerlijke stand voor buitenlandse instanties
Uittreksels zijn in verschillende talen te verkrijgen.
- Geldig identiteitsbewijs
- Gegevens over de datum en plaats waar de gebeurtenis heeft plaatsgevonden ( bijvoorbeeld huwelijksdatum en plaats)
- Bij machtiging:
- een ondertekende schriftelijke, machtiging
- een geldig identiteitsbewijs van de gemachtigde
- een (kopie van een) geldig identiteitsbewijs van de volmachtgever
Een geboorteakte kost: € 17,10.
Vragen over dit onderwerp?
Neem contact op met de gemeente Stichtse Vecht
Bezoekadres
Endelhovenlaan 1
3601GR Maarssen
Maandag | 8:30 - 17:00 |
Dinsdag | 8:30 - 17:00 |
Woensdag | 8:30 - 17:00 |
Donderdag | 8:30 - 17:00 |
Vrijdag | 8:30 - 17:00 |
Zaterdag | Gesloten |
Zondag | Gesloten |
Wij werken op afspraak.
Laatst gecontroleerd op 14 februari 2025