Single Digital Gateway

Gemeente Steenwijkerland: geboorteakte aanvragen

De gemeente legt belangrijke gebeurtenissen zoals een geboorte, vast in de registers van de burgerlijke stand. Heeft u een afschrift (volledige weergave van de feiten) of een uittreksel (beperkte inhoud) nodig voor bijvoorbeeld een pensioenverzekering of een nalatenschap? Dan kunt u die aanvragen bij de gemeente waar de gebeurtenis heeft plaatsgevonden.

  • Geldig identiteitsbewijs (paspoort, rijbewijs, Nederlandse identiteitskaart of vreemdelingendocument).
  • Als u het afschrift of uittreksel voor iemand anders aanvraagt, moet u meerderjarig zijn en heeft u een schriftelijke machtiging nodig. Ook moet u een kopie van zijn of haar identiteitsbewijs meenemen.
  • Geld: u betaalt het afschrift of uittreksel met pin of contant.

Online aanvragen

Woont u in Nederland woont en heeft u een DigiD? Dan kunt u uw geboorteakte online aanvragen. Ook vanuit het buitenland kunt u met uw DigiD uw geboorteakte aanvragen.

Aanvragen aan de balie

U kunt uw geboorteakte aanvragen aan de balie van de gemeente. Neem een geldig identiteitsbewijs mee. 

Op afspraak

Maak een afspraak. Of neem contact op met de gemeente. 

Zonder afspraak

Bekijk onze openingstijden en of u een afspraak nodig heeft op de website.

U betaalt kosten voor de aanvraag van een geboorteakte. Kijk voor meer informatie op de website van de gemeente of neem contact op.

Aanvraag in Nederland

U ontvangt de geboorteakte na maximaal 5 werkdagen via de post.

Aanvraag vanuit buitenland

De gemeente stuurt de geboorteakte binnen een aantal weken op naar uw adres in het buitenland. Hoe lang de post erover doet, verschilt per land.

Vragen over dit onderwerp?

Neem contact op met de gemeente Steenwijkerland

Laatst gecontroleerd op 24 november 2022