Gemeente Midden-Delfland: geboorteakte aanvragen
De burgerlijke stand is een afdeling van de gemeente. De burgerlijke stand maakt en bewaart officiële documenten van belangrijke gebeurtenissen. Deze documenten worden akten genoemd. Voorbeelden van akten:
- geboorteakte
- huwelijksakte
- echtscheidingsakte
- overlijdensakte
U kunt een afschrift of uittreksel van een akte aanvragen bij de gemeente waar de akte is gemaakt.
Afschrift of uittreksel
Een afschrift is een kopie van de akte met een stempel en handtekening van de ambtenaar van de burgerlijke stand. Op een uittreksel staan alleen de persoonsgegevens.
Wat moet ik doen?
U vraagt een afschrift of uittreksel burgerlijke stand aan bij de gemeente waar de akte is gemaakt. Geef aan waarom u het afschrift of uittreksel nodig hebt.
Een uittreksel aanvragen
U kunt voor de volgende personen een uittreksel aanvragen:
- Voor uzelf.
- Voor uw kind dat bij u woont. Ook als hij of zij ouder is dan 16 jaar.
- Voor iemand anders, als deze persoon u hiervoor machtigt. Dat kan in een brief waarin hij of zij opschrijft dat u toestemming krijgt om als gemachtigde op te treden.
Internationaal uittreksel
Een uittreksel burgerlijke stand is in meer talen verkrijgbaar. Geef bij uw aanvraag aan dat u een internationaal uittreksel wilt. Een afschrift burgerlijke stand is alleen verkrijgbaar in het Nederlands. Als u een afschrift in een andere taal nodig hebt, moet u het afschrift zelf laten vertalen door een beëdigde vertaler.
Iemand anders machtigen
Wanneer iemand anders de aanvraag voor u doet bij de gemeente, geeft u diegene een brief mee met daarin:
- de reden waarom u het afschrift of uittreksel nodig hebt;
- de naam van de gemachtigde;
- uw handtekening;
- de handtekening van de gemachtigde.
U kunt ook gebruik maken van het Machtigingsformulier (pdf document, 89 KB)
Wat heb ik nodig?
Online aanvragen
U vraagt het afschrift online aan met behulp van uw DigiD inlogcode. Zodra uw betaling is ontvangen, wordt het uittreksel per post naar u toegestuurd.
- uw DigiD (externe link)
- uw gegevens voor internetbankieren
Persoonlijk afhalen
- uw geldige identiteitsbewijs (paspoort, rijbewijs, Nederlandse identiteitskaart of vreemdelingendocument)
- pinpas (of contant geld) om te betalen
Schriftelijk aanvragen
- kopie van uw geldige identiteitsbewijs
- brief waarin staat waarom u het afschrift of uittreksel nodig hebt
- uw handtekening op de brief
Iemand anders machtigen
Maak gebruik van het Machtigingsformulier onder het kopje 'Formulieren'. U kunt ook zelf een brief maken met de volgende informatie:
- waarom u het afschrift of uittreksel nodig hebt
- aan wie u toestemming geeft het afschrift of uittreksel af te halen (de gemachtigde)
- uw handtekening op de brief
- de handtekening van de gemachtigde
De gemachtigde neemt deze brief mee naar de balie van Burgerzaken sámen met:
- een kopie van uw geldige identiteitsbewijs
- zijn of haar eigen identiteitsbewijs
Direct regelen
Digitaal aanvragen
Vraag uw document snel en gemakkelijk online aan.
Afschrift (uittreksel) uit de burgerlijke stand online aanvragen
Persoonlijk aanvragen
Wilt u het afschrift persoonlijk aanvragen? Dan maakt u een afspraak.
Een geboorteakte kost: € 16,60.
U betaalt kosten voor de aanvraag van een geboorteakte. Neem voor meer informatie contact op met de gemeente Midden-Delfland, Anna van Raesfeltstraat 37, 2636 HX Schipluiden, www.middendelfland.nl.
Hoe lang duurt het?
- Als u het afschrift of uittreksel persoonlijk bij de gemeente aanvraagt, krijgt u het meteen mee. Dit geldt ook als u iemand hiervoor machtigt.
- Als u het afschrift of uittreksel online of schriftelijk aanvraagt, stuurt de gemeente het per post naar u toe.
Vragen over dit onderwerp?
Neem contact op met de gemeente Midden-Delfland
Bezoekadres
Anna van Raesfeltstraat 37
2636HX Schipluiden
Maandag | 14:00-17:00 |
Dinsdag | 14:00-17:00 |
Woensdag | 09:00-12:30 |
Donderdag | 09:00-12:30 |
Vrijdag | 09:00-12:30 |
Zaterdag | Gesloten |
Zondag | Gesloten |