Gemeente Enkhuizen: geboorteakte aanvragen
Een afschrift of uittreksel Burgerlijke stand vraagt u aan in de gemeente waar de gebeurtenis (huwelijk, geboorte, overlijden) heeft plaatsgevonden. Na uw aanvraag via DigiD wordt het afschrift burgerlijke stand binnen 5 werkdagen per post verstuurd.
Voorbeelden afschrift of uittreksel burgerlijke stand:
- afschrift of uittreksel geboorteregister, is het schriftelijk bewijs dat iemand is geboren
- afschrift of uittreksel huwelijks/echtscheidingsregister (partnerschap), is het schriftelijk bewijs dat iemand is getrouwd, gescheiden e.d.
- afschrift of uittreksel overlijdensregister, is het schriftelijk bewijs dat iemand overleden is. Gaat u opnieuw trouwen en uw vorige partner is overleden, dan heeft u het uittreksel overlijden nodig.
U neemt contact op met de afdeling Burgerzaken via +31228 360 100 of het contactformulier om de afschrift of uittreksel aan te vragen bij de balie.
Online aanvragen
Woont u in Nederland en heeft u een DigiD? Dan kunt u uw een afschrift burgerlijke stand online aanvragen. Ook vanuit het buitenland kunt u met uw DigiD uw afschrift aanvragen.
Aanvragen aan de balie
U kunt uw geboorteakte aanvragen aan de balie van de gemeente. U maakt hiervoor een afspraak. Neem een geldig identiteitsbewijs mee.
Aanvragen vanuit het buitenland
Heeft u geen DigiD? Dan kunt u ook iemand toestemming geven om de afschrift voor u aan te vragen aan de balie.
U betaalt kosten voor de aanvraag van een geboorteakte. Neem voor meer informatie contact op met de gemeente via +31228 360 100.
Aanvraag in Nederland
U ontvangt de geboorteakte na maximaal 5 werkdagen via de post.
Er zijn nog geen contactgegevens van uw gemeente beschikbaar.
Vragen over dit onderwerp?
Bel met Informatie Rijksoverheid:
Bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 08.00 tot 20.00 uur.