Gemeente Culemborg: geboorteakte aanvragen
De burgerlijke stand is een afdeling van de gemeente. De burgerlijke stand maakt en bewaart officiële documenten van belangrijke gebeurtenissen. Deze documenten worden akten genoemd. Voorbeelden van akten:
- geboorteakte;
- huwelijksakte;
- echtscheidingsakte;
- overlijdensakte.
U kunt een afschrift of uittreksel van een akte aanvragen bij de gemeente waar de akte is gemaakt.
Afschrift of uittreksel
Een afschrift is een kopie van de akte met een stempel en handtekening van de ambtenaar van de burgerlijke stand. Op een uittreksel staan alleen de persoonsgegevens.
U kunt voor de volgende personen een uittreksel aanvragen:
- Voor uzelf.
- Voor uw kind dat bij u woont. Ook als hij of zij ouder is dan 18 jaar.
- Voor iemand anders, als deze persoon u hiervoor machtigt. Dat kan in een brief waarin hij of zij opschrijft dat u toestemming krijgt om als gemachtigde op te treden.
Machtigingsbrief
Wanneer iemand anders de aanvraag voor u doet bij de gemeente, geeft u diegene een brief mee met daarin:
- de reden waarom u het afschrift of uittreksel nodig hebt;
- de naam van de gemachtigde;
- uw handtekening;
- de handtekening van de gemachtigde.
Bij persoonlijk afhalen:
- Uw geldige identiteitsbewijs (paspoort, rijbewijs, Nederlandse identiteitskaart of vreemdelingendocument).
- Pinpas om te betalen.
Online aanvragen
Woont u in Nederland woont en heeft u een DigiD? Dan kunt u uw geboorteakte online aanvragen. Ook vanuit het buitenland kunt u met uw DigiD uw geboorteakte aanvragen.
Op afspraak
Maak een afspraak via:
- Online: https://www.culemborg.nl/afspraak-maken#select/
- Telefoon: 0345 477 700
- E-mail: info@culemborg.nl
de kosten zijn terug te vinden op de website:
Vragen over dit onderwerp?
Neem contact op met de gemeente Culemborg
Bezoekadres
Ridderstraat 250
4100AC Culemborg
Maandag | 9:00 - 16:00 |
Dinsdag | 9:00 - 19:00 |
Woensdag | 9:00 - 16:00 |
Donderdag | 9:00 - 16:00 |
Vrijdag | 9:00 - 12:00 |
Zaterdag | Gesloten |
Zondag | Gesloten |