Single Digital Gateway

Gemeente Apeldoorn: geboorteakte aanvragen

Heeft u een bewijs nodig van bijvoorbeeld een geboorte, huwelijk, echtscheiding of overlijden? Dan kunt u een afschrift van een akte aanvragen. Dit doet u in de gemeente waar de gebeurtenis heeft plaatsgevonden.

Meer informatie: https://www.apeldoorn.nl/afschrift-akte-burgerlijke-stand.html

  • De gebeurtenis waarvan u een afschrift van de akte wilt, heeft plaatsgevonden in de gemeente Apeldoorn.
  • U kunt alleen een aanvraag doen
    •  voor uzelf
    • als gemachtigde
  • Als u niet genoemd staat in de akte, bijvoorbeeld als partner, moeder/vader of kind, dan moet u een goede reden (gerechtvaardigd belang) hebben om een afschrift te kunnen krijgen. Deze reden kunt u noemen in de aanvraag.
  • Een afschrift van een huwelijksakte of overlijdensakte, opgemaakt voor 01-01-1995, mogen wij altijd afgeven.

  • De gebeurtenis waarvan u een afschrift van de akte wilt, heeft plaatsgevonden in de gemeente Apeldoorn.
  • U kunt alleen een aanvraag doen
    •  voor uzelf
    • als gemachtigde
  • Als u niet genoemd staat in de akte, bijvoorbeeld als partner, moeder/vader of kind, dan moet u een goede reden (gerechtvaardigd belang) hebben om een afschrift te kunnen krijgen. Deze reden kunt u noemen in de aanvraag.
  • Een afschrift van een huwelijksakte of overlijdensakte, opgemaakt voor 01-01-1995, mogen wij altijd afgeven.

Aanvragen

U kunt verschillende afschriften van akten van de burgerlijke stand aanvragen:

  • Geboorteakte
  • Huwelijksakte
  • Akte geregistreerd partnerschap
  • Echtscheidingsakte of beëindiging geregistreerd partnerschap
  • Omzettingsakte
  • Overlijdensakte

Heeft u een akte nodig voor internationaal gebruik? Vraag dan een internationaal afschrift aan. Hier staan de volgende vertalingen op: Frans, Duits, Engels, Spaans, Grieks, Italiaans, Portugees, Turks en Joegoslavisch.

U kunt een afschrift van een akte op twee manieren aanvragen:

Online

U kunt een afschrift uit de burgerlijke stand online aanvragen (met DigiD). U ontvangt het afschrift niet digitaal. Het afschrift wordt binnen drie werkdagen via de post naar uw huisadres gestuurd.

Balie

U kunt ook aan de balie terecht. Maak hiervoor een online een afspraak.
Neem mee naar de afspraak:

  • Een geldig identiteitsbewijs
  • Een betaalmiddel (liever pinnen dan contant)

U krijgt het afschrift direct mee.

Machtiging

U kunt ook een ander machtigen om een afschrift van een akte burgerlijke stand aan te vragen. De gemachtigde kan alleen bij de balie terecht. En heeft het volgende nodig:

  • Een geldig identiteitsbewijs van zichzelf
  • Een geldig identiteitsbewijs van u
  • Een ingevuld en ondertekend machtigingsformulier (pdf, 155kB)

De kosten van het afschrift zijn € 15,70. 

Als achteraf blijkt dat u het afschrift niet nodig heeft of dat u het verkeerde document heeft aangevraagd, dan kunnen wij de kosten helaas niet terugbetalen. Er zijn dan kosten gemaakt om uw gegevens op te zoeken.

Vragen over dit onderwerp?

Neem contact op met de gemeente Apeldoorn

Bezoekadres

Marktplein 1

7311LG Apeldoorn

Openingstijden
Maandag
08:30 - 17:00
Dinsdag
08:30 - 17:00
Woensdag
08:30 - 17:00
Donderdag
08:30 - 19:30
Vrijdag
08:30 - 12:30
Zaterdag
Gesloten
Zondag
Gesloten

www.apeldoorn.nl/contact

Laatst gecontroleerd op 14 april 2023