Single Digital Gateway

Gemeente Vlaardingen: buitenlandse akte registreren

Een levensgebeurtenis die in het buitenland heeft plaatsgevonden zoals geboorte, huwelijk, overlijden, echtscheiding, erkenning, adoptie of naamswijziging, moet in de Basisregistratie Personen (BRP) opgenomen worden.

Let op. U kunt alleen een buitenlandse akte registreren als u in Nederland woont en bent ingeschreven bij een gemeente.

Een originele akte die u in de Basisregistratie Personen wilt laten verwerken, moet:

  • aan de wet voldoen van het land waar de akte is opgesteld.
  •  zijn opgesteld door een officiële organisatie.
  • gelegaliseerd zijn of een apostille (stempel) hebben als dit voor gebruik in Nederland nodig is. Controleer bij de Rijksoverheid of legalisatie of een apostille nodig is.
  • na legalisatie of apostille vertaald zijn door een beëdigd vertaler in Nederland. Dit hoeft u alleen te doen als de akte niet is opgesteld in het Nederlands of het Engels. Kiest u voor een vertaling in het buitenland, vergeet dan niet de vertaling ook te legaliseren.

Meenemen

  • Een geldig identiteitsbewijs. Bij voorkeur een paspoort of identiteitskaart van het land waar u de nationaliteit van heeft.
  • Het originele buitenlandse document of de documenten met de vertaling(en) die u wilt laten inschrijven.
  • Wilt u een buitenlandse huwelijksakte registreren? Dan kan het zijn dat u een extra verklaring nodig heeft. Bekijk de verklaring (pdf, 10 kB) om te bepalen of u deze nodig heeft. Zorg dat u en uw partner de verklaring ondertekenen. Voeg een kopie van het paspoort of identiteitskaart van uw partner toe. Neem de verklaring mee naar uw afspraak.

Een gemachtigde die akten voor u laat inschrijven, moet het volgende meenemen:

  • uw geldige identiteitsbewijs of een kopie ervan.
  • een geldig identiteitsbewijs van de gemachtigde.
  • een ingevuld en ondertekend machtigingsformulier (pdf 70 kB).
  • het originele buitenlandse document of de documenten met de vertaling(en)  die u wilt laten inschrijven.

  • Maak een afspraak via (010) 248 4000.
  • Neem de originele buitenlandse akte(n) en de vertaling(en) die u wilt laten inschrijven mee.
  • Wilt u iemand machtigen? Vul dan het machtigingsformulier (pdf, 70 kB) in.

Het registreren van een buitenlandse akte is gratis.

De inschrijving van uw document(en) in de Basisregistratie Personen (BRP) duurt meestal 8 weken. Als extra onderzoek nodig is, kan het langer duren. Spoedaanvragen zijn niet mogelijk.

Vragen over dit onderwerp?

Neem contact op met de gemeente Vlaardingen

Laatst gecontroleerd op 20 december 2022