Gemeente Nijmegen: bijzondere bijstand aanvragen
Let op. U kunt alleen bijzondere bijstand aanvragen als u in Nederland woont en bent ingeschreven bij een gemeente.
U kunt bijzondere bijstand aanvragen bij de gemeente als u:
- in de gemeente Nijmegen woont;
- de kosten in Nederland heeft gemaakt;
- een vermogen heeft dat niet hoger is dan € 7.700,- (alleenstaande). Of een vermogen niet hoger dan € 15.540,- voor alleenstaande ouders of getrouwden/samenwonenden.
U kunt geen bijzondere bijstand aanvragen voor boetes, schade en het eigen risico van de zorgverzekering.
- financiële gegevens van uzelf en (indien van toepassing) van uw partner;
- als dit voor u geldt: de oude of kapotte spullen waarvoor u bijzondere bijstand wilt aanvragen. Zorg dat u deze bewaart zodat we de noodzaak van vervanging of reparatie kunnen vaststellen;
- documenten die de noodzaak van uw aanvraag aantonen. Bijvoorbeeld een verhuisadvies of getekend huurcontract. Of een rekening met medische kosten, met verklaring van uw verzekeringsmaatschappij dat zij deze kosten niet vergoeden.
U kunt de aanvraag online invullen of met een printformulier. Beide mogelijkheden zijn nog niet in het Engels beschikbaar.
Voor hulp kunt u contact opnemen met een van de Stips in Nijmegen: bel +31 24 350 20 00 of mail vraag@stipnijmegen.nl. Een Stip is een informatiepunt dat u in elke Nijmeegse wijk vindt. De medewerkers in de Stip kunnen u helpen met bijvoorbeeld het invullen van formulieren.
De gemeente stuurt u binnen 8 weken een brief. Hierin staat of u bijzondere bijstand krijgt en hoeveel u krijgt. Ook staat er in of u de bijzondere bijstand zo krijgt of als een lening.
Vragen over dit onderwerp?
Neem contact op met de gemeente Nijmegen
Bezoekadres
Mariënburg 30
6511PS Nijmegen
Maandag | 09:00 -17:00 |
Dinsdag | 09:00 -17:00 |
Woensdag | 09:00 -17:00 |
Donderdag | 09:00 -20:00 |
Vrijdag | 09:00 -17:00 |
Zaterdag | Gesloten |
Zondag | Gesloten |
Alleen op afspraak/ only on appointment