Gemeente Zutphen: algemene bijstand aanvragen
Let op. U kunt alleen bijstand aanvragen als u in Nederland woont en bent ingeschreven bij een gemeente.
U vraag bijstand aan in 6 stappen.
Stap 1: maak een melding.
U heeft een vraag over uw inkomen. Misschien bent u uw baan kwijtgeraakt, gaat u scheiden, of is het moeilijk om de rekeningen te betalen? U wilt uw zorgen graag met iemand bespreken? U kunt dan bellen met de gemeente via het telefoonnummer 14 0575 of online een melding maken.
Stap 2: telefonisch gesprek.
Naar aanleiding van uw melding nemen wij telefonisch contact met u op. Om te kijken of wij u kunnen helpen, stellen wij u een paar korte vragen. U kunt ons dan ook vragen stellen. Als wij u verder kunnen helpen, plannen we een kennismakingsgesprek in. Kan de gemeente u niet verder helpen? Dan verwijzen wij u door naar een organisatie die dat wel kan.
Stap 3: vul het aanvraagformulier in.
Bent u bij ons op de juiste plek? Dan sturen wij u een aanvraagformulier. Deze vult u in. Met dit formulier vraagt u inkomensondersteuning aan omdat u (tijdelijk) geen of te weinig inkomen en/of vermogen heeft om uw eigen kosten te betalen. U vult onder andere uw gezinssituatie, woonsituatie, inkomsten en vermogen in.
Stap 4: kennismakingsgesprek.
Het kennismakingsgesprek vindt bij ons plaats aan de Henri Dunantweg 1 in Zutphen. Tijdens het gesprek maakt u kennis met uw consulent inkomen. Deze consulent helpt u bij uw vragen over geld, zoals uitkering en toeslagen. Tijdens het gesprek kijken we naar uw vraag en onderzoeken we wat u nodig heeft. De consulent legt in dit gesprek ook uit wat wij als gemeente voor u kunnen doen en wat van u wordt verwacht.
Als werken (in de toekomst) mogelijk is, wordt er een afspraak gepland met een consulent werk en coaching van de gemeente. Deze consulent kijkt naar uw wensen en onderzoekt welke mogelijkheden er zijn, en welke concrete stappen er gezet kunnen worden richting werk en/of scholing. Ook het opdoen van werkervaring is mogelijk.
Stap 5: beoordeling.
De consulent inkomen probeert uw aanvraag zo snel mogelijk af te ronden. Soms kan het zo zijn dat de consulent een paar vragen heeft of documenten nodig heeft om uw aanvraag af te ronden. In dat geval nemen we contact met u op. Dat kan telefonisch, via e-mail of met een brief zijn.
Als het besluit is genomen ontvangt u een brief. U ontvangt deze brief in MijnZutphen of per post. Dit besluit wordt ook mondeling aan u uitgelegd (stap 6).
Bent u het niet eens met het besluit? Neem dan contact op met uw consulent inkomen.
Stap 6: uitleg van het besluit.
U krijgt per post een uitnodiging om het besluit met uw consulent inkomen door te nemen. Heeft u een gesprek gehad over de mogelijkheden tot werk? Dan is de werkconsulent daar ook bij. Samen bespreken jullie het besluit en de volgende stappen. U kunt ook vragen stellen. Ontvangt u een uitkering? Dan blijft de gemeente met u in contact.
Vragen over dit onderwerp?
Neem contact op met de gemeente Zutphen
Bezoekadres
Henri Dunantweg 1
7201EV Zutphen
Maandag | 8.30 - 12.00 12.00 - 16.00 |
Dinsdag | 8.30 - 12.00 12.00 - 16.00 |
Woensdag | 8.30 - 12.00 12.00 - 16.00 |
Donderdag | 8.30 - 12.00 12.00 - 16.00 |
Vrijdag | 8.30 - 12.00 12.00 - 16.00 |
Zaterdag | Gesloten |
Zondag | Gesloten |
In de ochtend: vrije inloop en op afspraak. In de middag: alleen op afspraak.