Gemeente Zaanstad: algemene bijstand aanvragen
Let op. U kunt alleen bijstand aanvragen als u in Nederland woont en bent ingeschreven bij een gemeente.
U kunt een bijstandsuitkering aanvragen bij de gemeente Zaanstad als deze aanvullende voorwaarden voor u gelden:
- U woont in de gemeente Zaanstad.
- U ontvangt nog geen AOW.
- Woont u samen met uw partner of hebt u een gezamenlijk huishouden met iemand? Dan telt het inkomen en het spaargeld van deze persoon ook mee.
- U doet mee aan activiteiten die de gemeente Zaanstad u aanbiedt om werk te vinden.
- U moet voldoende Nederlands begrijpen, spreken, lezen en schrijven. U hebt recht op bijstand, ook als uw Nederlands niet goed genoeg is. Maar de gemeente mag uw uitkering wel verlagen als u niet uw best doet om Nederlands te leren.
- Bent u tussen de 18 en 27 jaar? Dan kunt u ook een uitkering aanvragen op de voorwaarde dat u eerst 4 weken actief op zoek gaat naar werk of scholing.
Voor het aanvragen van een uitkering neemt u de volgende stappen:
stap 1: inschrijven bij Werk.nl als werkzoekende
Om in aanmerking te komen voor een bijstandsuitkering moet u zich bij het UWV inschrijven als werkzoekende. De gemeente controleert uw inschrijving. Als u niet bent ingeschreven, dan heeft u geen recht op een bijstandsuitkering.
stap 2: verzamel de benodigde bewijsstukken
Voor de aanvraag zijn er een aantal bewijsstukken nodig. Voordat u de aanvraag start, is het handig als u de bewijsstukken al klaar heeft liggen. Deze stukken kunt u uploaden en digitaal meesturen bij de aanvraag. Vanaf het moment dat u de aanvraag heeft ingediend, heeft de gemeente acht weken de tijd om een beslissing te nemen. Let op: Wanneer niet alle benodigde bewijsstukken zijn ingeleverd, zal deze termijn worden verlengd.
U krijgt dan bijstand vanaf de dag dat u de aanvraag heeft gedaan. Onderop vindt u een lijst van bewijsstukken die nodig zijn en een uitleg hoe u deze toe kunt voegen.
stap 3: uw aanvraag digitaal indienen
U kunt alleen digitaal een aanvraag indienen.
U logt in met DigiD. Zonder DigiD kan een aanvraag niet ingediend worden. Als u een partner heeft moet ook uw partner bij het versturen van de aanvraag inloggen met DigiD. Ook moet u een geldig legitimatiebewijs hebben zoals een paspoort, een ID-kaart of een verblijfsdocument. Een rijbewijs is niet voldoende. Heeft u moeite met het indienen van een aanvraag, dan kunt u voor hulp terecht bij een Sociaal Wijkteam.
Voor de aanvraag zijn er een aantal bewijsstukken nodig. Voordat u de aanvraag start, is het handig als u de bewijsstukken al klaar heeft liggen. Deze stukken kunt u uploaden en digitaal meesturen bij de aanvraag. Vanaf het moment dat u de aanvraag heeft ingediend, heeft de gemeente acht weken de tijd om een beslissing te nemen. U krijgt dan bijstand vanaf de dag dat u de aanvraag heeft gedaan.
Hieronder vindt u een lijst van bewijsstukken die nodig zijn en een uitleg hoe u deze toe kunt voegen.
stap 4: uitnodiging door het Sociaal Wijkteam voor een intakegesprek
Na het indienen van uw aanvraag, wordt u uitgenodigd voor een intakegesprek bij het Sociaal Wijkteam bij u in de buurt. Bent u jonger dan 27 jaar, dan vindt er een gesprek plaats bij het Jongerenloket.
Binnen vijf dagen wordt er contact opgenomen voor het maken van een afspraak. U bent verplicht om op dit gesprek te verschijnen.
U hoort binnen 8 weken of u de uitkering krijgt. U krijgt bijstand vanaf de dag van de aanvraag.
Vragen over dit onderwerp?
Neem contact op met de gemeente Zaanstad