Single Digital Gateway

Gemeente Zaanstad: algemene bijstand aanvragen

Let op. U  kunt alleen bijstand aanvragen als u in Nederland woont en bent ingeschreven bij een gemeente.

U kunt een bijstandsuitkering aanvragen bij de gemeente Zaanstad als deze aanvullende voorwaarden voor u gelden:

  • U woont in de ge­meen­te Zaanstad.
  • U ont­vangt nog geen AOW.
  • Woont u sa­men met uw part­ner of hebt u een ge­za­men­lijk huis­hou­den met ie­mand? Dan telt het in­ko­men en het spaar­geld van deze per­soon ook mee.
  • U doet mee aan ac­ti­vi­tei­ten die de ge­meen­te Zaanstad u aan­biedt om werk te vin­den.
  • U moet vol­doen­de Ne­der­lands be­grij­pen, spre­ken, le­zen en schrij­ven. U hebt recht op bij­stand, ook als uw Ne­der­lands niet goed ge­noeg is. Maar de ge­meen­te mag uw uit­ke­ring wel ver­la­gen als u niet uw best doet om Ne­der­lands te le­ren.
  • Bent u tussen de 18 en 27 jaar? Dan kunt u ook een uitkering aanvragen op de voorwaarde dat u eerst 4 weken actief op zoek gaat naar werk of scholing.

Voor het aanvragen van een uitkering neemt u de volgende stappen:

stap 1: inschrijven bij Werk.nl als werkzoekende
Om in aanmerking te komen voor een bijstandsuitkering moet u zich bij het UWV inschrijven als werkzoekende. De gemeente controleert uw inschrijving. Als u niet bent ingeschreven, dan heeft u geen recht op een bijstandsuitkering.  

stap 2: verzamel de benodigde bewijsstukken
Voor de aanvraag zijn er een aantal bewijsstukken nodig. Voordat u de aanvraag start, is het handig als u de bewijsstukken al klaar heeft liggen. Deze stukken kunt u uploaden en digitaal meesturen bij de aanvraag. Vanaf het moment dat u de aanvraag heeft ingediend, heeft de gemeente acht weken de tijd om een beslissing te nemen. Let op: Wanneer niet alle benodigde bewijsstukken zijn ingeleverd, zal deze termijn worden verlengd.

U krijgt dan bijstand vanaf de dag dat u de aanvraag heeft gedaan. Onderop vindt u een lijst van bewijsstukken die nodig zijn en een uitleg hoe u deze toe kunt voegen.  

stap 3: uw aanvraag digitaal indienen
U kunt alleen digitaal een aanvraag indienen.

U logt in met DigiD. Zonder DigiD kan een aanvraag niet ingediend worden. Als u een partner heeft moet ook uw partner bij het versturen van de aanvraag inloggen met DigiD. Ook moet u een geldig legitimatiebewijs hebben zoals een paspoort, een ID-kaart of een verblijfsdocument. Een rijbewijs is niet voldoende. Heeft u moeite met het indienen van een aanvraag, dan kunt u voor hulp terecht bij een Sociaal Wijkteam.

Voor de aanvraag zijn er een aantal bewijsstukken nodig. Voordat u de aanvraag start, is het handig als u de bewijsstukken al klaar heeft liggen. Deze stukken kunt u uploaden en digitaal meesturen bij de aanvraag. Vanaf het moment dat u de aanvraag heeft ingediend, heeft de gemeente acht weken de tijd om een beslissing te nemen. U krijgt dan bijstand vanaf de dag dat u de aanvraag heeft gedaan.
Hieronder vindt u een lijst van bewijsstukken die nodig zijn en een uitleg hoe u deze toe kunt voegen.  

stap 4: uitnodiging door het Sociaal Wijkteam voor een intakegesprek
Na het indienen van uw aanvraag, wordt u uitgenodigd voor een intakegesprek bij het Sociaal Wijkteam bij u in de buurt. Bent u jonger dan 27 jaar, dan vindt er een gesprek plaats bij het Jongerenloket.
Binnen vijf dagen wordt er contact opgenomen voor het maken van een afspraak. U bent verplicht om op dit gesprek te verschijnen.

U hoort bin­nen 8 we­ken of u de uit­ke­ring krijgt. U krijgt bij­stand van­af de dag van de aanvraag.

Vragen over dit onderwerp?

Neem contact op met de gemeente Zaanstad

Laatst gecontroleerd op 10 mei 2023