Gemeente Meerssen: algemene bijstand aanvragen
Let op. U kunt alleen bijstand aanvragen als u in Nederland woont en bent ingeschreven bij een gemeente.
U kunt een bijstandsuitkering aanvragen bij de gemeente als deze voorwaarden voor u gelden:
- U woont in de gemeente Meerssen.
- U ontvangt nog geen AOW.
- Woont u samen met uw partner of hebt u een gezamenlijk huishouden met iemand? Dan telt het inkomen en het spaargeld van deze persoon ook mee.
- U doet mee aan activiteiten die de gemeente Meerssen u aanbiedt om werk te vinden.
- U moet voldoende Nederlands begrijpen, spreken, lezen en schrijven. U hebt recht op bijstand, ook als uw Nederlands niet goed genoeg is. Maar de gemeente mag uw uitkering wel verlagen als u niet uw best doet om Nederlands te leren.
- Bent u tussen de 18 en 27 jaar? Dan kunt u ook een uitkering aanvragen op de voorwaarde dat u eerst 4 weken actief op zoek gaat naar werk of scholing.
- Burgerservicenummer (BSN) van uzelf en eventueel van uw partner en/of kinderen.
- Laatste bankafschriften van uzelf en eventueel van uw partner en/of kinderen.
- Hypotheekgegevens als u een koophuis hebt.
- Uw e-mailadres.
- Uw DigiD.
- Bij een aanvraag aan de balie heeft u een geldig identiteitsbewijs nodig. Dit mag geen rijbewijs zijn.
U vraagt een bijstandsuitkering aan via werk.nl
U hoort binnen 8 weken of u de uitkering krijgt. U krijgt bijstand vanaf de dag van de aanvraag.
Vragen over dit onderwerp?
Neem contact op met de gemeente Meerssen
Ook nuttig
Laatst gecontroleerd op 5 maart 2024