Gemeente Hoeksche Waard: algemene bijstand aanvragen
Let op. U kunt alleen bijstand aanvragen als u in Nederland woont en bent ingeschreven bij een gemeente.
U kunt een bijstandsuitkering aanvragen bij de gemeente Hoeksche Waard als deze aanvullende voorwaarden voor u gelden:
- U woont in de gemeente Hoeksche Waard.
- U ontvangt nog geen AOW.
- Woont u samen met uw partner of hebt u een gezamenlijk huishouden met iemand? Dan telt het inkomen en het spaargeld van deze persoon ook mee.
- U doet mee aan activiteiten die de gemeente u aanbiedt om werk te vinden.
- U moet voldoende Nederlands begrijpen, spreken, lezen en schrijven. U hebt recht op bijstand, ook als uw Nederlands niet goed genoeg is. Maar de gemeente mag uw uitkering wel verlagen als u niet uw best doet om Nederlands te leren.
- Bent u tussen de 18 en 27 jaar? Dan kunt u ook een uitkering aanvragen op de voorwaarde dat u eerst 4 weken actief op zoek gaat naar werk of scholing.
Voor het aanvragen van de bijstandsuitkering heeft u deze gegevens nodig van uzelf en uw huisgenoten (bijvoorbeeld uw partner, minderjarige kinderen of andere huisgenoten):
- Volledige naam, geboortedatum, burgerservicenummer en nationaliteit.
- DigiD van u en uw eventuele partner.
- Een geldig paspoort of identiteitsbewijs (geen rijbewijs).
- Een rechtsgeldige verblijfsvergunning (indien van toepassing).
- Inkomensgegevens (loon, alimentatie, belastingteruggave).
- Gegevens over vermogen (bezittingen, waardepapieren, hoogte van schulden).
- Hoogte van hypotheek of huur.
- Begin- en (mogelijke) einddatum van uw werk bij uw laatste werkgever.
- Bankrekeningnummer(s) en het saldo van de bankrekeningen.
Meld via de website van werk.nl dat u een bijstandsuitkering wilt aanvragen bij gemeente Hoeksche Waard.
Niet van toepassing.
-Na verzending van uw melding nemen wij, binnen 3 werkdagen, telefonisch contact met u op. Zorg ervoor dat u uw telefoonnummer correct hebt ingevuld en dat u bereikbaar bent. Als wij u telefonisch niet kunnen bereiken, kunnen wij u aanvraag niet afhandelen.
-Heeft u alle bovenstaande stappen goed doorlopen? En hebben wij geen verdere vragen meer? U ontvangt dan binnen acht weken een brief waarin staat of u wel of niet een uitkering krijgt. Deze brief heet een ‘beschikking’. Als u het niet eens bent met de beslissing van de gemeente, dan kunt u binnen 6 weken bezwaar maken.
Zet in uw bezwaar de volgende informatie:
- uw naam en adres
- de datum van uw bezwaar
- om welk besluit het gaat
- waarom u het niet eens bent met het besluit
- uw handtekening
Het bezwaarschrift moet per post bij de gemeente worden ingediend, per e-mail is maken van bezwaar niet mogelijk. Gemeente Hoeksche Waard wordt geadviseerd door een commissie Bezwaarschriften.
U kunt uw bezwaarschrift opsturen naar:
Postbus 2003
3260 EA Oud-Beijerland
niet van toepassing
Vragen over dit onderwerp?
Neem contact op met de gemeente Hoeksche Waard