Gemeente Apeldoorn: algemene bijstand aanvragen
Heeft u (tijdelijk)te weinig geld om rond te komen? Dan kunt u een bijstandsuitkering krijgen. Deze uitkering geeft u een inkomen tot u (weer) betaald werk vindt of geen uitkering meer nodig heeft.
Meer informatie: https://www.apeldoorn.nl/bijstandsuitkering
U kunt een bijstandsuitkering aanvragen bij de gemeente Apeldoorn als deze aanvullende voorwaarden voor u gelden:
- U woont in de gemeente Apeldoorn.
- U ontvangt nog geen AOW.
- Woont u samen met uw partner of hebt u een gezamenlijk huishouden met iemand? Dan telt het inkomen en het spaargeld van deze persoon ook mee.
- U doet mee aan activiteiten die de gemeente Apeldoorn u aanbiedt om werk te vinden.
- U moet voldoende Nederlands begrijpen, spreken, lezen en schrijven. U hebt recht op bijstand, ook als uw Nederlands niet goed genoeg is. Maar de gemeente mag uw uitkering wel verlagen als u niet uw best doet om Nederlands te leren.
- Bent u tussen de 18 en 27 jaar? Dan kunt u ook een uitkering aanvragen op de voorwaarde dat u eerst 4 weken actief op zoek gaat naar werk of scholing.
Als u tijdelijk niet genoeg inkomen heeft om rond te komen, dan kunt u misschien een bijstandsuitkering krijgen. Hieronder leest u hoe dat gaat.
Het aanvragen van een uitkering gebeurt in een aantal stappen.
- Check
Eerst bekijkt u of u mogelijk recht heeft op een bijstandsuitkering. Dat gebeurt vanzelf als u online een afspraak maakt.
- Afspraak
Als u mogelijk recht heeft op een bijstandsuitkering, dan kunt u door om een afspraak te maken met een medewerker. Als er een andere mogelijkheid is, dan leest u dat ook. - Gesprek
U krijgt twee gesprekken. In deze gesprekken bespreekt u uw persoonlijke situatie. Uw situatie bepaalt of u een bijstandsuitkering kunt krijgen. En hoe hoog de uitkering voor u is. Heeft u een partner? Dan moet u samen naar de gesprekken komen.
Eerste gesprek
Bij het eerste gesprek heeft u nodig:
- Een geldig legitimatiebewijs (geen rijbewijs). Heeft u een identiteitskaart of paspoort zonder BSN? Neem dan ook een document mee waar uw BSN op staat.
- Curriculum Vitae (CV)
- Uw sollicitaties van de afgelopen 2 maanden
Sollicitatieplicht Bij uw aanvraag voor een uitkering hoort een sollicitatieplicht. Dit betekent dat u uw best doet om betaald werk te vinden en aan te nemen. In het eerste gesprek bespreken we met u uw mogelijkheden voor werk.
Tweede gesprek
Na het eerste gesprek volgt een tweede gesprek. Daarbij gaan we dieper in op uw situatie. We bespreken de resultaten van uw sollicitaties. Ook geven we aan of u recht heeft op een uitkering.
Vragen over dit onderwerp?
Neem contact op met de gemeente Apeldoorn