Single Digital Gateway

Gemeente Aalsmeer: algemene bijstand aanvragen

Als u een bijstandsuitkering wilt aanvragen, dan neemt u contact op met het Sociaal loket van gemeente Aalsmeer. Let op: u kunt alleen bijstand aanvragen als u in Nederland woont en bent ingeschreven bij de gemeente.

Online een gesprek aanvragen met het Sociaal loket 

Lukt het niet om het online formulier in te vullen? U kunt de gemeente ook bellen: +31 497 38 75 75.

U kunt een bijstandsuitkering aanvragen bij de gemeente als deze voorwaarden voor u gelden:

  • U woont in de gemeente Aalsmeer. 
  • U ontvangt nog geen AOW. 
  • Woont u samen met uw partner of heeft u een gezamenlijk huishouden met iemand? Dan tellen het inkomen en het spaargeld van deze persoon ook mee. 
  • U doet mee aan activiteiten die de gemeente u aanbiedt om werk te vinden. 
  • U moet voldoende Nederlands begrijpen, spreken, lezen en schrijven. U heeft recht op bijstand, ook als uw Nederlands niet goed genoeg is. Maar de gemeente mag uw uitkering wel verlagen als u niet uw best doet om Nederlands te leren. 
  • Bent u tussen de 18 en 27 jaar? Dan kunt u ook een uitkering aanvragen op de voorwaarde dat u eerst 4 weken actief op zoek gaat naar werk of scholing.

  • uw DigiD; 
  • burgerservicenummer (BSN) van uzelf en eventueel van uw partner en/of kinderen; 
  • laatste bankafschriften van uzelf en eventueel van uw partner en/of kinderen; 
  • hypotheekgegevens als u een koophuis heeft; 
  • uw e-mailadres; 
  • bij een aanvraag aan de balie heeft u een geldig identiteitsbewijs (geen rijbewijs) nodig.

U hoort bin­nen 8 we­ken of u de uit­ke­ring krijgt. U krijgt bij­stand van­af de dag van de aanvraag.

Vragen over dit onderwerp?

Neem contact op met de gemeente Aalsmeer

Laatst gecontroleerd op 21 april 2025