Gemeente Aalsmeer: algemene bijstand aanvragen
Als u een bijstandsuitkering wilt aanvragen, dan neemt u contact op met het Sociaal loket van gemeente Aalsmeer. Let op: u kunt alleen bijstand aanvragen als u in Nederland woont en bent ingeschreven bij de gemeente.
Online een gesprek aanvragen met het Sociaal loket
Lukt het niet om het online formulier in te vullen? U kunt de gemeente ook bellen: +31 497 38 75 75.
U kunt een bijstandsuitkering aanvragen bij de gemeente als deze voorwaarden voor u gelden:
- U woont in de gemeente Aalsmeer.
- U ontvangt nog geen AOW.
- Woont u samen met uw partner of heeft u een gezamenlijk huishouden met iemand? Dan tellen het inkomen en het spaargeld van deze persoon ook mee.
- U doet mee aan activiteiten die de gemeente u aanbiedt om werk te vinden.
- U moet voldoende Nederlands begrijpen, spreken, lezen en schrijven. U heeft recht op bijstand, ook als uw Nederlands niet goed genoeg is. Maar de gemeente mag uw uitkering wel verlagen als u niet uw best doet om Nederlands te leren.
- Bent u tussen de 18 en 27 jaar? Dan kunt u ook een uitkering aanvragen op de voorwaarde dat u eerst 4 weken actief op zoek gaat naar werk of scholing.
- uw DigiD;
- burgerservicenummer (BSN) van uzelf en eventueel van uw partner en/of kinderen;
- laatste bankafschriften van uzelf en eventueel van uw partner en/of kinderen;
- hypotheekgegevens als u een koophuis heeft;
- uw e-mailadres;
- bij een aanvraag aan de balie heeft u een geldig identiteitsbewijs (geen rijbewijs) nodig.
U hoort binnen 8 weken of u de uitkering krijgt. U krijgt bijstand vanaf de dag van de aanvraag.
Vragen over dit onderwerp?
Neem contact op met de gemeente Aalsmeer
Laatst gecontroleerd op 21 april 2025