Single Digital Gateway

Gemeente Helmond: afvalstoffenheffing betalen

Wij zorgen voor de inzameling en verwerking van uw afval. Hiervoor betaalt u jaarlijks afvalstoffenheffing. Hoeveel u betaalt, hangt af van de grootte en het aantal keren, dat u de restafvalcontainers aanbiedt. Als u geen container gebruikt en afval op andere manieren aanbiedt (bijvoorbeeld via verzamelcontainers), dan betaalt u meestal het basistarief.  Bedrijven en winkels betalen geen afvalstoffenheffing. Zij betalen reinigingsrecht of regelen zelf de inzameling van hun afval.

Vast basisbedrag en extra bedrag voor restafval

Uw afvalstoffenheffing bestaat uit twee delen:

  • een vast basisbedrag;
  • een bedrag voor de hoeveelheid restafval die u weggooit.

Het vaste basisbedrag betaalt u voor:

  • het ophalen van papier-, PMD-, GFT en etensresten;
  • de inzamelpunten voor glas, textiel (zoals kleding) en luiers;
  • het Grondstoffen Inleverpunt (GRIP) en de bus voor het klein chemis afval (KCA);
  • de milieustraat (voor sommige afvalsoorten moet u bij de milieustraat extra betalen.

Heeft u een eigen restafvalbak bij uw woning? Dan betaalt u een extra bedrag voor elke keer dat u de restafvalbak laat legen. De hoogte van dit bedrag hangt af van de grootte van uw restafvalbak.

Woont u in een appartement of De Veste en gooit u restafval in een ondergrondse restafvalbak? Dan betaalt u elke keer dat u de klep van de ondergrondse restafvalbak open en dicht doet een extra bedrag. We noemen dat een storting. Er past er een normale vuilniszak van 60 liter in de klep. Maar u mag ook een paar kleinere zakjes tegelijk in de klep doen. De stortingen worden bijgehouden via uw afvalpas.

Kosten 2025 
Basisbedrag voor elk huishouden€ 225,84 per jaar
Legen 140 liter restafvalbak€    6,22 per keer
Legen 240 liter restafvalbak€  10,69 per keer
Storten restafval in ondergrondse restafvalbak€    2,22 per keer

Het vaste basisbedrag betaalt u aan het begin van het jaar. De ledigingen of stortingen van het restafval betaalt u na afloop van het jaar.

  • Bent u verhuisd? Dan kunt u binnen 2 maanden 1 keer gratis de afvalbakken gratis wisselen .
  • Bent u verhuisd naar een nieuwbouwhuis? Dan kunt u binnen 2 maanden na uw verhuizing 1 keer gratis afvalbakken laten plaatsen. 
  • Alle andere wisselingen kosten €30,- (voor een afvalbak) en € 25,00 voor het verstrekken van een nieuwe afvalpas bij verlies of beschadiging.

Klik hier om zelf uw afvalbak(ken) te wisselen via het e-loket. 

Houd zelf uw kosten laag door goed uw afval te scheiden. Kijk voor alle mogelijkheden voor afvalscheiding in Helmond in DeAfvalApp.

Heeft u vragen over kwijtschelding of tegemoetkoming kosten bij medische indicatie?

Kijk dan hier bij de veelgestelde vragen en antwoorden over de afvalinzameling in Helmond.

Als u het niet eens bent met de hoogte van de aanslag, kunt u bezwaar maken. U vult daarvoor hier het digitale bezwaarformulier in. Meer informatie over bezwaar maken leest u bij het gerelateerde product 'Bezwaarschrift indienen, belastingen en WOZ-waarde' onderaan deze pagina.

Vragen over dit onderwerp?

Neem contact op met de gemeente Helmond

Laatst gecontroleerd op 14 januari 2025