Aangifte doen van geboorte levenloos kind in Nederland
Is uw kindje levenloos ter wereld gekomen? Dan kunt u aangifte doen bij de gemeente waar uw kindje levenloos geboren is. Het maakt daarbij niet uit hoe lang de zwangerschap heeft geduurd.
Doet u aangifte? Dan maakt de ambtenaar van de burgerlijke stand een akte op: "akte van geboorte (levenloos)”. De akte is een officiële erkenning dat uw kindje ter wereld is gekomen en komt in het overlijdensregister.
Achternaam kiezen voor levenloos geboren kind
U mag kiezen of uw kindje de achternaam van de vader of de moeder krijgt. Deze keuze heeft geen gevolgen voor de naam van volgende kinderen. U kunt dan opnieuw de achternaam kiezen die u wenst.
Met een afschrift van de akte kunt u uw levenloos geboren kindje ook laten inschrijven bij de gemeente waar u woont. Dan wordt uw kindje geregistreerd in de Basisregistratie Personen (BRP). Dit gebeurt alleen op uw verzoek, het is niet verplicht. En dit kan ook later nog, op het moment dat u dit wilt.
Zo werkt het voor u
Hierna volgt informatie van uw gemeente.
Registratie levenloos geboren kind
Aangifte doen van een levenloos geboren kind mag door:
- de vader of duomoeder;
- de moeder;
- een medewerker van het ziekenhuis;
- de uitvaartverzorger;
- anderen die weten van het overlijden.
Registreren in BRP
U kunt uw levenloos geboren kind registreren in de basisregistratie personen (BRP) als u in Nederland woont of gaat wonen.
De aangifte van overlijden moet gedaan zijn vóórdat de begrafenis of crematie plaatsvindt.
Dit moet u meenemen naar de afspraak:
- een geldig identiteitsbewijs van uzelf (paspoort, ID-kaart of rijbewijs)
- als uw kindje niet in Tiel geboren is: de akte van geboorte (levenloos)
- eventueel uw trouwboekje, zodat wij uw kindje daarin kunnen bijschrijven
Als uw kind levenloos geboren is, maakt u een afspraak met de gemeente waar uw kindje geboren is voor de aangifte. Het is mogelijk om een levenloos geboren kind bij aangifte te erkennen. U kunt uw kind ook laten bijschrijven in uw trouwboekje.
Afspraak maken
Voor het maken van een afspraak kunt u op werkdagen bellen met team publiekszaken, telefoon: +31344637111.
Het opmaken van de akte is gratis. Een afschrift (kopie) van de akte is gratis.
Vragen over dit onderwerp?
Neem contact op met de gemeente Tiel
Bezoekadres
Achterweg 2
4001MV Tiel
Maandag | 8:30 - 17:00 |
Dinsdag | 8:30 - 17:00 |
Woensdag | 8:30 - 17:00 |
Donderdag | 8:30 - 17:00 |
Vrijdag | 8:30 - 12:00 |
Zaterdag | Gesloten |
Zondag | Gesloten |