Gemeente Maastricht: aangifte doen van geboorte levenloos kind
Uw kind is levenloos geboren. Dat is een ingrijpende, verdrietige gebeurtenis. Wij helpen u daarom zo goed mogelijk met de administratie hiervan.
Wanneer en waar aangifte doen?
De aangifte van overlijden moet gedaan zijn vóór de begrafenis of crematie. U doet aangifte in de gemeente waar uw kind is geboren. De gemeente maakt een 'akte van geboorte (levenloos)' op.
Wie mogen aangifte doen?
- één van de ouders;
- de uitvaartondernemer;
- iemand die bij de geboorte aanwezig was, bijvoorbeeld een vriend of familielid;
- medewerkers van het ziekenhuis.
Aangifte doen
Maak een afspraak om aangifte te doen. Bel +31 43 - 350 40 40.
Toestemming voor begraven of cremeren
Om uw kind te kunnen begraven of cremeren, hebt u toestemming (verlof) van ons nodig. Dit verlof krijgt u meteen bij de aangifte van het overlijden van uw kind.
Als de zwangerschap minder dan 24 weken duurde en uw kind niet of minder dan 24 uur heeft geleefd, is toestemming (verlof) wettelijk niet verplicht. Het is wel mogelijk om in deze situatie een verlof te krijgen. Bel 14 043 voor meer informatie.
Registratie in de Basisregistratie Personen
U kunt uw levenloos geboren kind laten registreren in de Basisregistratie Personen. Dat is niet verplicht en gebeurt alleen op verzoek.
- geldig legitimatiebewijs van degene die aangifte doet
- verklaring van overlijden, afgegeven door de behandelend arts
- B-enveloppe (bestemd voor het Centraal Bureau voor de Statistiek) met daarin gegevens van de arts over het overlijden van uw kind
Het opmaken van de akte is gratis. U betaalt kosten voor de aanvraag van een afschrift (kopie van de akte). Neem voor meer informatie contract op met de gemeente.
Vragen over dit onderwerp?
Neem contact op met de gemeente Maastricht
Bezoekadres
Mosae Forum 10
6211DW Maastricht
Maandag | 08:30 - 16:30 |
Dinsdag | 08:30 - 16:30 |
Woensdag | 08:30 - 16:30 |
Donderdag | 08:30 - 19:00 |
Vrijdag | 08:30 - 16:30 |
Zaterdag | Gesloten |
Zondag | Gesloten |
MosaeForum is van maandag tot en met vrijdag tijdens kantooruren geopend. Alleen voor het ophalen van uw rijbewijs, paspoort of identiteitskaart kunt u zonder afspraak bij ons terecht. Veel andere zaken kunt u online via onze website regelen.